برنامه و چهارچوب ویزیت های مراقبت سلامت کودکان

1402.02.07 | آخرین خبر

برنامه و چهارچوب ویزیت های مراقبت سلامت کودکان

ویزیت های مراقبت سلامت فرصت مناسبی برای ارزیابی سلامت و عملکرد خانواده و کودک است. این ویزیت ها شامل 17 بار مراقبت از کودک در سنین 5-3 روزگی، 15-14 روزگی، 45-30 روزگی، 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، 7 ماهگی،  9ماهگی، 12 ماهگی، 15 ماهگی، 18 ماهگی، 24 ماهگی،3سالگی، 4 سالگی، 5 سالگی، 6 سالگی و 7 سالگی است.

در این ویزیت ها  آنچه که باید انجام شود و این که چگونه باید آن را انجام داد مورد توجه قرار می گیرد. در هر ویزیت با اندازه گیری و ترسیم قد، وزن و دور سر، با مرور منحنی رشد، والدین از اهمیت رشد و تغذیه کودک آگاه می شوند، به نگرانی های والدین توجه می شود، تعامل والد-کودک مشاهده شده،  تکامل کودک پایش می شود، غربالگری همگانی برای تمام کودکان در گروه سنی خاص انجام می گردد، در صورتی که ارزیابی خطر مثبت باشد اقدام لازم انجام می شود، ایمن سازی برای کودک انجام شده و راهنمایی هایی برای والدین و کودک ارائه می شود.

 

 

در ویزیت نوزادی وضعیت تغذیه کودک از جمله شروع تغذیه با شیرمادر، نشانه های سیری یا گرسنگی کودک، هیدراتاسیون، زردی، شیوه های تغذیه بررسی می شود. در ویزیت روز سوم تا پنجم و روز پانزدهم شیرخواری، کفایت تغذیه کودک بررسی می شود. وزن گیری، شیوه های تغذیه، هیدراتاسیون، زردی، نشانه های گرسنگی، نشانه های سیری و راهنمایی های تغذیه ای برای شیر مادر یا شیر مصنوعی به مادر ارائه می شود. در ویزیت یک ماهگی دفعات تغذیه، جهش های رشد بین هفته 6 تا 8 و افزایش نیاز نوزاد به شیر خوردن، شیوه های تغذیه کودک، شروع ویتامین D از 2هفتگی آموزش داده می شود. در ویزیت 2ماهگی مادر به تغذیه انحصاری با شیر مادر تشویق می شود و عدم استفاده از آب اضافی یا آب میوه تأکید می شود، دفعات شیردهی بررسی می شود و زمان های جهش رشد شیرخواران مثل 3ماهگی به مادر یادآوری می شود. در ویزیت 4ماهگی موقعیت تغذیه و وزن گیری کودک بررسی می شود. در ویزیت 6 و 7 ماهگی به مادر یادآوری می شود شروع تغذیه تکمیلی از 6 ماهگی و شروع غذای سفره از 12 ماهگی است، برای انتخاب تغذیه تکمیلی و مایعات و تعداد دفعات آن راهنمایی هایی به مادر ارائه می شود. در ویزیت 9 ماهگی برای غذا خوردن کودک، زمان های تغذیه کودک، شروع جامدات، نوشیدن از فنجان راهنمایی  هایی به مادر ارائه می شود. در ویزیت 12 ماهگی توصیه هایی در رابطه با غذا خوردن بطور مستقل، غذا های مغذی، انتخاب غذای مناسب و میان وعده های سالم به مادر ارائه می شود. در ویزیت 15 ماهگی، 18 ماهگی، 2 سالگی، 3 سالگی، 4 سالگی، 5 سالگی نیز وضعیت تغذیه کودک بررسی شده و راهنمایی لازم ارائه می شود.

کلینیک رشد و پایش سلامت کودکان در روز های شنبه، دوشنبه، چهارشنبه، از ساعت 10:30 الی 13 در درمانگاه شبانه روزی ارمغان سلامت کودک دایر می باشد.

دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: