کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی)

بیماری کلیه در کودکان چیست؟

بیماری کلیه (نارسایی کلیه در کودکان) آسیب کوتاه مدت یا دائمی به کلیه ها است که منجر به از دست دادن عملکرد طبیعی کلیه می شود. 2 نوع مختلف وجود دارد:

بیماری حاد کلیه در کودکان

بیماری حاد کلیه در کودکان به طور ناگهانی شروع می شود. در برخی موارد، ممکن است معکوس شود و کلیه ها می توانند دوباره به طور طبیعی کار کنند.

بیماری مزمن کلیه در کودکان

این نوع به آرامی در طی حداقل 3 ماه بدتر می شود. می تواند منجر به نارسایی دائمی کلیه شود.

نارسایی کلیه در کودکان

نارسایی کلیه در کودکان ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

-انسداد طولانی مدت در دستگاه ادراری

-سندرم آلپورت: یک اختلال ژنتیکی است که باعث ناشنوایی، آسیب کلیه شده و  با گذشت زمان بدتر می شود و نقص چشم را به همراه دارد.

-سندرم نفروتیک: وضعیتی است که باعث ورود پروتئین به ادرار، کمبود پروتئین در خون، سطح کلسترول بالا و تورم بافت می شود.

-بیماری کلیه پلیکیستیک: یک اختلال ژنتیکی است. باعث می شود بسیاری از کیست های پر از مایع در کلیه ها رشد کنند.

-سایر علائم بیماری کلیه در کودکان  شرایطی مانند دیابت، فشار خون بالا یا عفونت مزمن دستگاه ادراری می تواند منجر به مشکلات کلیه شود. اگر اینها درمان نشوند، اکسیژن و خون کمتری به کلیه ها می رسد.

بیماری حاد کلیه در کودکان در صورت عدم درمان ممکن است به بیماری مزمن کلیه در کودکان تبدیل شود.

علائم بیماری کلیه در کودکان

علائم بیماری کلیه در کودکان ممکن است متفاوت باشد. علائم زیر، شایع ترین علائم هستند. اما علائم ممکن است برای هر کودک کمی متفاوت باشد. علائم بیماری حاد کلیه در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

خونریزی

تب

اسهال خونی

استفراغ شدید

دل درد

ادرار کردن

ادرار سوزناک

پوست رنگ پریده

تورم بافت ها

التهاب چشم

توده معده

علائم بیماری مزمن کلیه در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

اشتهای ضعیف

استفراغ

درد استخوان

سردرد

توقف رشد

بدحالی

عفونت های مکرر دستگاه ادراری

بی اختیاری ادرار

پوست رنگ پریده

بوی بد دهان

مشکلات شنوایی

توده معده

تورم بافت

تحریک پذیری

تغییر در هوشیاری ذهنی

لطفا به علائم بیماری کلیه در کودکان دقت و نظارت کافی داشته باشید.

درمان بیماری کلیه در کودکان

پس از شناخت عوامل خطرساز بیماری کلیه در کودکان و  مراحل و بخش های مربوط به تشخیص بیماری کلیه در کودکان ، به سمت درمان بیماری کلیه در کودکان می رویم. اکثر کودکان مبتلا به بیماری کلیه هم به متخصص اطفال یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خانواده و هم به یک نفرولوژیست مراجعه می کنند. نفرولوژیست یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با آموزش های ویژه برای درمان مشکلات کلیه است.

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. همچنین به شدت این وضعیت بستگی دارد. همچنین بستگی به نوع بیماری کلیه کودک شما دارد.

کلینیک فوق تخصصی کلیه و مجاری اداری کودکان

جهت رزور نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید.