فوق تخصص ارتوپد کودکان

سیستم حرکتی بدن

یکی از بخش های مهم بدن دستگاه حرکتی می باشد که بدون آن زندگی امکان پذیر نیست. این سیستم از ابتدای تولد در حال رشد بوده و دائما دستخوش تغییر است. این ساختار بدنی در حال رشد، با ساختار بدنی  که رشد آن کامل شده است متفاوت است. چنانچه این اندام ها آسیب ببینند باید فورا درمان شود، زیرا ممکن است تاخیر در این امر باعث اختلال در  رشد شود و فرد تا آخر عمر از این آسیب رنج  ببرد.

شایع ترین مشکلات ارتوپدی در کودکان

افتادگی و دررفتن لگن

در برخی موارد نوازد با مشکل افتادگی یا دررفتگی لگن متولد می شود، به همین دلیل بعد از تولد نوزاد توسط متخصص کودکان معاینه شده و در صورت مشکوک بودن به این اختلال به پزشک متخصص ارتوپدی ارجاع داده می شود. تشخیص این اختلال در این زمان بسیار مهم است، زیرا درمان به راحتی صورت می گیرد. در غیر این صورت با افزایش سن نوزاد درمان به سختی انجام می شود و ممکن است با عوارض و مشکلاتی همراه باشد.

تشخیص افتادگی با دررفتگی لگن

در دوره نوزادی پزشک می تواند با معاینه فیزیکی و به راحتی به این اختلال مشکوک شود و در این صورت از طریق روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی به بررسی وجود افتادگی یا دررفتگی لگن می پردازد. این اختلال در بسیاری از نوزادان شایع بوده به همین دلیل توجه به آن مهم می باشد. در صورت مشاهده لنگیدن کودک هنگام راه رفتن حتما به پزشک متخصص مراجعه شود زیرا لنگیدن یکی از علائم دررفتگی لگن می باشد.