چکاپ چیست

1401.12.21 | مجله خبری

چکاپ چیست؟

چکاپ از پزشکی یعنی تعیین سطح سلامت یک فرد. یعنی با انجام آزمایش های مختلفی متوجه می شویم سطح سلامت بدنمان در چه حد است. در این آزمایش همه معاینات و تست های لازم طبق سن و جنس شخص بررسی می شود. این بررسی برای آن است که بیماری هایی که هنوز بی علامت هستند یا علائم خفیفی دارند مشخص شود.

چکاپ کامل بدن؛ نیازی اساسی

بسیاری از عوامل، مانند سن، سابقه خانوادگی و انتخاب شیوه زندگی شما همگی دلیل آن است که آزمایش چکاپ کلی و منظم را در برنامه خود داشته باشید.بیماری های مهمی وجود دارند که علائم خود را بسیار دیر و در مراحل انتهایی بیماری ظاهر می کنند به گونه ای که فرد زمانی متوجه بیماری خود می گردد که فرصت زیادی برای درمان ندارند. این در حالی است که در این بیماری ها تشخیص سریع و در پی آن درمان مؤثر، باعث بهبود بیمار است. هرچه این تشخیص و درمان به تأخیر بیافتد احتمال بهبود بیمار حتی با وجود درمان، کمتر خواهد بود. این مسئله در مورد بسیاری از بیماری های دیگر هم صادق است. محققان می گویند: اگر مردم به موقع آزمایش های چکاپ را انجام ندهند، می توان از نیمی از مرگ های ناشی از آن جلوگیری کرد، بنابراین یکی از فواید چکاپ، تشخیص سریع بیماری، امکان پذیر نمودن درمان هرچه بهتر و مؤثر تر بیماری است.

 

 

عواقب تشخیص دیر هنگام بیماری

برای مثال اگر بتوانیم بیماری هایی چون اختلالات تیروئیدی ، دیابت و چربی خون را به موقع تشخیص  دهیم می توانیم مانع بروزعواقب جدی آن ها باشیم. ممکن است عواقب خطرناک پیشرفت بعضی بیماری ها جبران ناپذیر باشد. مثلا چربی خون درمان نشده، موجب گرفتگی عروق، سکته های قلبی و مغزی خواهد شد یا اینکه در صورت تشخیص دیر هنگام دیابت، منتظر اختلالات کلیوی، بینایی، قلبی و... باشیم.

 

بهتر است در یک سال چندبار آزمایش خون بدهیم؟

آزمایش خون به صورت دوره ایی برای هر فرد در هر 6 ماه یک مرتبه برای اطلاع از وضعیت جسمانی و سلامتی الزامی است. ولی اشخاصی که دچار بیماری های خاصی هستند باتوجه به نوع بیماری شان و تحت نظر پزشک معالج در بازه های زمانی کوتاه تری آزمایش بدهند.

 

 

دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: