هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان

1402.01.06 | مجله خبری

هورمون رشد در کودکان

هورمون رشد نقش مهمی در رشد انسان ها به ویژه در کودکان و نوجوانان دارد. سطح هورمون رشد که بالاتر یا پایین تر از حد نرمال باشد، می تواند منجر به مشکلات سلامتی کودکان را با خطر مواجه کند.

علائمی از قبیل تأخیر در رشد بدن و رشد استخوان ها، بلوغ دیررس و یا قد کمتر از حد نرمال در کودکان می تواند حاکی از کمبود هورمون رشد باشد. به علاوه علائم کمبود هورمون رشد می تواند مانند سایر بیماری ها باشد در نتیجه برای تشخیص و پیشگیری  به پزشک مراجعه تا شرایط ذیل را بررسی نماید:

  • تغییرات طبیعی رشد، مانند قد کوتاه خانوادگی
  • سایر اختلالات، مانند کمبود هورمون تیروئید یا بیماری کلیوی
  •  

چکاپ هورمون های رشد شامل وارد زیر می باشد:

  1. تست هورمون رشد (Growth Hormone-GH)

تست هورمون رشد، میزان این هورمون در خون را به پزشک نشان می دهد.

  1. تست فاکتور رشد شبه انسولین

فاکتور رشد شبه انسولین  (تست IGF-1 ) همزمان با تست هورمون رشد انجام می شود. اگر دچار کمبود هورمون رشد باشید یا مقادیر بالای آن در بدنتان وجود داشته باشد، میزان IGF-1 نیز کمتر یا بیشتر از میزان طبیعی خواهد بود.

مزیت کلیدی ارزیابی IGF-1 این است که میزان آن، برخلاف هورمون رشد، ثابت است. فقط یک نمونه خون برای هر دو آزمایش کافی است.

  1. تست سرکوب هورمون رشد
  2. تست تحریک هورمون رشد

هورمون رشد در بزرگسالان

بدن بزرگسالان برای حفظ توده عضلانی و تراکم استخوان و تنظیم سوخت و ساز بدن به هورمون رشد نیاز دارد. اگر هورمون رشد کمی تولید کنید، احتمالا تراکم استخوان و توده عضلانی کمتری خواهید داشت. یک آزمایش معمول خون به نام پروفایل لیپید ممکن است تغییر در سطح چربی خون شما را نشان دهد. با این حال، کمبود هورمون رشد بسیار نادر است. تولید مقادیر بالای هورمون رشد در بزرگسالان می تواند یک بیماری نادر به نام آکرومگالی ایجاد  کند و باعث زخیم شدن استخوان ها شود. آکرومگالی در صورتی که درمان نشود، می تواند تعدادی از عوارض از جمله خطر ابتلا به آرتریت و مشکلات قلبی را ایجاد کند.

اگر نتایج آزمایش شما میزان هورمون رشد غیرمعمول را نشان دهد، پزشک احتمالا آزمایشات بیشتری را درخواست می نماید تا علت دقیق این موضوع مشخص شود. اگر به بیماری های مرتبت با هورمون رشد مبتلا شده باشید، پزشک بهترین روش درمانی را به شما توصیه میکند. هورمون رشد مصنوعی اغلب برای کسانی که کمبود این هورمون را دارند تجویز می شود.

درصورتی که شما نیز نگران این موضوع هستید که کودک شما دارای رشد کافی و مناسب نیست و با این که احتمال می دهید به دلیل نقص در ترشح هورمون رشد کودک شما دارای قد کوتاهی باشد، بهتر است از همین دوران کودکی و در سنین رشد، مشکل فرزند خود را به موقع تشخیص دهید و با انجام روش های درمانی ساده، این مشکلات را به صورت دائمی برطرف نماییدآزمایش هورمون رشد به شما کمک می کند تا این مشکلات را شناسایی و رفع کنید.

 

دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: