سر درد در کودکان

1403.02.18

علت‌های سردرد در کودکان به دو نوع علت اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.

سردرد کودکان با علت اولیه

موارد زیر مهم‌ترین علت‌های سردرد در کودکان ۵ ساله و بزرگتر است که علت اولیه دارند و نشانه بیماری خاصی نیستند. این سردردها به علت تغییراتی در بافت مغز اتفاق می‌افتند و شامل اغلب سردردهای کودکان می‌شوند. سردرد در کودکان ۶ ساله یا کوچک‌تر و بزرگتر بروز می‌کند و مختص سن خاصی نیست.

سردرد تنشی چند دقیقه طول می‌کشد و علت سردرد پیشانی در کودکان است. این دردها در شقیقه و دو طرف سر کودک بروز می‌کند و ممکن است سردرد کودکان در خواب آن‌ها هم اختلال ایجاد کند و الگوی خواب را به هم بزند یا این‌که موجب انتشار درد در قسمت پشت گردن هم شود. سردرد تنشی در برخی کودکان ممکن است با عوارض پوستی هم همراه باشد.

سردرد تنشی علت سردرد کودکان در بالای سر است و والدین را به شدت نگران می‌کند؛ سوال اغلب والدین این است که سردرد کودکان نشانه چیست؟

واقعیت این است که برخی از کودکان در اثر استرس دچار سردرد یا بی‌قراری می‌شوند. معمولاً علت سردرد در کودکان ۷ ساله ترس و استرس ورود به مدرسه است. حتی کودکانی که والدین آن‌ها با هم اختلاف دارند و اختلاف و تشنج را تجربه می‌کنند، ممکن است سردرد داشته باشند.

  • سردرد میگرنی کودکان

سردرد میگرنی سن و سال خاصی ندارد و از نوزادان تا کودکان و بزرگسالان را درگیر می‌کند. البته در بین کودکان با سن بالاتر بیشتر از نوزادان شاهد بروز سردرد میگرنی هستیم. با این‌حال علت سردرد در کودکان ۸ ساله یا بزرگتر که مبتلا به میگرن هستند شناخته نشده است.ما احتمالاً مسائل ژنتیکی در ایجاد آن دخیل باشد. بروز سردرد و حالت تهوع در کودکان و حساسیت به نور می‌تواند یک نشانه جدی سردرد میگرنی باشد. البته داروهای میگرن برای سردرد در کودکان ۶ ساله و بالاتر تجویز می‌شود.

سردرد با علت ثانویه

سردرد با علت ثانویه به سردردهایی گفته می‌شود که در اثر یک بیماری خاص، عفونت یا ضربه اتفاق می‌افتند.

  • عفونت و تب کودکان

شایع‌ترین علت سردرد در کودکان ابتلا به عفونت‌هایی نظیر سینوزیت، عفونت گوش و گلو است. وقتی کودک علاوه بر سر درد تب هم دارد باید به عفونت مشکوک شد.

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب به علائم بالینی همراه سردرد توجه می‌کند و از روش‌های تشخیصی برای پیدا کردن علت سردرد کودکان استفاده می‌کند تا بتواند مناسب‌ترین دارو را تجویز کند.

  • ضربه سر

بروز سوانح ممکن است با ضربه به سر کودک همراه باشد و سردرد ایجاد کند. معمولاً سردرد کودک ۶ ساله یا بزرگتر در بازی یا در اثر زمین خوردن ایجاد می‌شود. برای کودکی که با این علت سردرد را تجربه کند باید هر چه سریع‌تر اقدمات تشخیصی لازم انجام شود تا از وخیم شدن اوضاع جسمی او جلوگیری شود.

درصورتی‌که بعد از سانحه رانندگی یا پرت شدن از بلندی کودک سردرد داشته باشد باید برای تشخیص دقیق علت سردرد به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. برای دریافت لیست بهترین دکترها می‌توانیدب ه سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید.

  • مشکلات مغزی کودکان

با اینکه بروز سردرد به دلیل تومور خیلی شایع نیست، اما در برخی از کودکان علت سردرد آبسه یا تومور مغزی است که موجب ایجاد فشار روی مغز می‌شود. کودکانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند علائمی نظیر اختلال در بینایی، سرگیجه و عدم تعادل و هماهنگی دارند.

  • سردرد کودکان به علت غذاهای خاص

برخی از کودکان سردرد را به دلیل استفاده از خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های خاص تجربه می‌کنند. به طور مثال نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه یا خوراکی‌های حاوی نیترات که در گوشت‌های پخته شده به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود می‌تواند موجب ایجاد سردرد در کودکان شود. خیلی از اوقات دلیل سردرد در کودکان ۶ ساله مصرف سوسیس و کالباس یا بیکن است. در این موارد به جای استفاده از قرص و شربت سردرد کودکان بهتر است مصرف این خوراکی‌های را قطع کنید.

  • سردرد کودکان در سرماخوردگی

سردرد کودکان در سرما خوردگی نشانه‌ی خطرناکی نیست و همره با آبریزش بینی، عطسه، بی‌اشتهایی بروز می‌کند. سردرد پیشانی در کودکان به دلیل سرماخوردگی آن‌ها را بیحال و خسته می‌کند.

دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: