آشنایی با بیماری های روماتولوژی در کودکان

1401.04.05 | مقالات - بیماری کودکان

روماتولوژی کودکان، شاخه ای نوین از طب داخلی کودکان است که در دهه های اخیر شکل گرفته و برای بسیاری از افراد تصور اینکه کودکی نوپا دارای روماتیسم باشد، بسیار عجیب و دور از ذهن بنظر می رسد.
 دردهای عضلانی استخوانی از شکایات شایع در سنین رشد است که جهت تشخیص علت و درمان آن و رفع نگرانی، والدین ممکن است مراجعات متعدد به پزشکان مختلف داشته باشند. تورم و درد مفصل در کودکان ممکن است خود را بصورت های گوناگون از جمله عدم انجام فعالیت معمول و بازی های روزانه کودک، امتناع از نشستن و یا ایستادن و یا لنگش خود را نشان دهد.

تورم مفصل طول کشیده در بسیاری از موارد بدون درد است و تشخیص آن در کودکی با جثه و مفاصل کوچک ممکن است برای والدین یا همکاران پزشک مشکل باشد. در بسیاری از موارد ورم مفصلی در کودکان بصورت واکنشی و به دنبال برخی از عفونت های میکروبی و ویروسی ایجاد می شود.
 گاهی مصرف داروی خاصی پس از مدت ها ایجاد علایم عمومی و سیستمیک مفصلی و پوستی در کودکان می کند. مواردی از ورم مفصلی می تواند در زمینه بیماری های خونی، متابولیک و ذخیره ای، بیماری های ارثی و خانوادگی، بیماری های خود التهابی، واسکولیت ها، عفونت ها، واکسیناسیون، آرتریت ناشناخته کودکان و نوجوانان(JIA)، لوپوس و دیگر بیماری های روماتیسمی و بیماری های بافت همبند رخ دهد.
 حیطه دیگری از علم روماتولوژی کودکان بیماری های سیستمیک نظیر لوپوس، اریتماتوی سیستمیک (SLE)، اسکلرودرمی، درماتومیوزیت کودکان و نوجوانان (JDM)، تب روماتیسمی حاد (ARF)، واسکولیت ها از جمله کاواساکی و هنوخ، بیماری های خود التهابی سیستمیک و تب های دوره ای و بیماری های خود التهابی استخوانی است.
 اسپوندیلو آرتروپاتی، آرتریت سوریاتیک، یوئیت همراه با آرتریت، سارکوئیدوز، بیماری بهجت، دردهای عضلانی اسکلتی غیر التهابی و سندرم های تشدید درد نظیر فیبرومیالژی از حیطه های دیگر روماتولوژی کودکان است.
تشخیص صحیح و سریع بیماری های روماتیسمی از مهمترین پایه های درمان موثر و کاستن از عوارض بیماری در کودکان است. کودکان دائما در حال رشد هستند و بیماری و درمان آن می تواند روی زندگی حال و آینده آنها تاثیر گذار باشد.
شایع ترین مشکلات و شکایات بیماران مرتبط با رشته روماتولوژی کودکان:
•    پا درد
•    اسکولیت ها

برچسب‌ها
دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: