کلینیک اطفال ارمغان » تغذیه و رشد » علت چاقی و درمان آن

علت چاقی و درمان آن

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، به فردی چاق اطلاق می شود که چربیه به صورت غیر طبیعی و مازاد در بدن او تجمع کرده و باعث می شود فرد ظاهری ناموزون داشته باشد و همچنین عوارض و خطرات را برای وی به دنبال خواهد داشت.

توده چربی به واسطه بزرگ شدن سلول های چربی در پی رسوب لیپید و نیز به دنبال افزایش تعداد سلول های چربی زیاد می شود.

پیش بینی می شود چاقی در سال 2025 مشکل درجه 1 سلامتی در کل جهان باشد.

چاقی و درمان آن

چاقی چیست؟

چاقی و اضافه وزن یک بیماری نسبتا خطرناک می باشد. در واقع در اثر تجمع بیش از حد چربی ها، بدن درگیر دیگر بیماری های خطرناکی می شود. به همین علت باید برای یافتن علت چاقی و درمان آن تلاش بسیاری کرد.

دلایل بسیار زیاد و متفاوتی برای درگیری افراد با چاقی وجود دارد. همچنین سایر عواملی مانند محیط، شرایط بدنی، سبک زندگی، وراثت و … میتوانند بر روی عارضه چاقی افراد تاثیر گذار باشند.

درمان چاقی میتواند بسیار از بیماری های دیگر را درمان کند و همچنین شما را از خطرات بسیاری از بیماری ها درامان نگه دارد. برای درمان کردن چاقی خود، ابتدا باید عوامل موثر بر بروز آن را شناسایی کنید و سپس اقدام به روش های درمان چاقی بکنید.

پیش از آنکه به موضوع علت چاقی و درمان آن بپردازیم، نیاز است تا مروری کلی بر روی چیستی چاقی داشته باشیم. بر اساس شاخص توده بدن، با اندازه گیری قد و وزن افراد به یک مقدار مشخصی می رسیم؛ که اگر این مقدار 30 و یا بیشتر از 30 باشد، در واقع شما به چاقی مبتلا هستید.

البته نمی توان تنها بر اساس این مقدار نمایه توده بدنی تصمیمی گرفت که فرد چاق است. زیرا عوامل مختلفی مانند سن افراد، جنسیت آنها، قومیت، توده عضلات و… در این مورد دخالت دارند.

هم چنین لازم است بدانی که چاقی بیماری زمینه ای برای ایجاد آرتریت، بیماری ریه، آپنه خوابی، دیابت نوع دوم، مقاومت به انسولین، نشانگان متابولیک، فشار خون بالا، هیپرلیپیدمی، ترومبوامبولی، بیماری کیسه صفرا، بیماری رفلاکس از معده به مری، نارسایی قلبی، کبد چرب غیرالکلی، نقرس، ناباروری، بیماری کرونر قلبی، بی اختیاری در دفع ادرار ، آب مروارید و سرطان می باشد.

همچنین چاقی اثرات روانی و اجتماعی بسیاری بر روی فرد ایجاد می کند که در اکثر موارد سبب ایجاد نگرش منفی فرد نسبت به خودش، گوشه گیری، عدم برقراری ارتباط های اجتماعی و داشتن دوستانی محدود می شود.

لازم به ذکر است که تشخیص و درجه بندی چاقی از طریق شاخص توده بدنی انجام می شود که افراد دارای شاخص توده بدنی یا BMI بین 18. 5 تا 24. 9 نرمال، 25 تا 29. 9 اضافه وزن، 30 تا 34. 9 چاقی درجه یک، 35 تا 39. 9 چاقی درجه دو و بیش از 40 چاقی درجه سه هستند.

امروزه چاقی کودکان به عنوان یک دغدغه برای والدین می باشد که لازم است توجه بیشتر به آن شود و برای درمان از همان سنین کودکی اقدام کنند.

علت چاقی

دریافت کالری بیش از اندازه

هنگامی که بدن شما میزان کالری اضافی دریافت کند، این کالری ها در بدن به چربی تبدیل میشوند. به طور قطع می توان گفت که در همه غذاهایی که در طول روز مصرف میکنیم کالری وجود دارد؛ و میزان کالری در هر موردی متفاوت می باشد.

وراثت و سابقه خانوادگی

ژن هایی که از نسل قبل دریافت میکنید، میتواند بر چاق شدن شما اثر بگذارند. در واقع چاق شدن شما در اثر دریافت ژن ها از پدر و مادری است که، خود به چاقی مبتلا هستند. میزان اشتها و یا توانایی تبدیل غذا به انرژی مورد نیاز بدن میتواند به نوع ژنتیک شما نیز بستگی داشته باشد.

سبک زندگی

سبک زندگی و نوع غذاهایی که روزانه مصرف می کنید؛ بر روی چاقی شما اثر می گذارند. در واقع افرادی که در وعده های غذایی خود غذاهای ناسالم، غذاهای حاوی کالری زیاد، میزان میوه و سبزی کم و نوشیدنی ها غیر طبیعی دارند؛بیشتر در معرض ابتلا به چاقی و بیماری های مرتبط با آن هستند. همچنین کسانیکه در زندگی خود فعالیت کمی دارند، به چاقی مبتلا می شوند.

بیماری ها و مصرف داروها

در برخی از بیماریها مانند سندرم کوشینگ میزان فعالیت افراد کاهش می یابد و در نتیجه چاقی به سراغ آنها میاید. همچنین برخی از بیماری های به طور ناخودآگاه بر روی وزن شما تاثیر می گذارند. مصرف داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی، دیابت، استروئیدی و … سبب چاق شدن افراد می شوند.

بارداری و زایمان

در برخی از خانم های مستعد اضافه وزن، پس از زایمان آنها و دوران بارداری شان، دچار چاقی و اضافه وزن می شوند.

ترک کردن سیگار

در بررسی های انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که؛ ترک کردن سیگار و دخانیات میتواند یکی از علت های چاقی و افزایش وزن باشد.

خواب ناکافی

تغییرات غیرعادی در خواب شما، میتواند بر روی ترشح هورمون ها تاثیر گذار باشد.

عوامل محیطی و فشارهای روانی

هنگامی که افراد در موقعیت های پرتنش و استرس زا قرار می گیرند، معمولا به خوردن غذا به مقدار زیاد روی می آورند. تکرار این موضوع سبب افزایش وزن و در نتیجه چاقی آنها می شود.

انواع چربی

توزیع چربی (انواع چاقی) به دو شکل تقسیم بندی می شود:

1. فرم آندروئیدی: فرم مردانه، سیب مانند، که چربی در تنه و شکم می باشد.
  2. فرم گاینوئیدی : فرم زنانه، گلابی مانند، که چربی در ران و باسن تجمع می یابد.

درمان چاقی

در ابتدا باید گفت که میان علت چاقی و درمان آن رابطه مستقیم و تاثیرگذار وجود دارد. یعنی شما با شناخت علت چاقی خود، میتوانید بهترین روش درمان چاقی را انتخاب کنید.

با یافتن علت چاقی و درمان آن به سلامتی، تناسب اندام و وزن ایده آل دست می یابید. در اصل رسیدن به سلامتی و دور ماندن از خطرات مرتبط به بیماری ها، از اهداف اصلی یافتن علت چاقی و درمان آن می باشد.

پروتکل درمان چاقی به گونه ایست که افراد با شاخص توده بدنی 25 تا 26. 9 از طریق رژیم درمانی، ورزش و رفتار درمانی قابل معالجه هستند و در افراد با شاخص توده بدنی 27 تا 29. 9 در صورت دارا بودن بیماری دیگری، علاوه بر موارد درمانی ذکر شده، دارو درمانی نیز اضافه می شود.  افراد دارای شاخص توده بدنی 30 تا 34. 9 از طریق دارو درمانی، رژیم درمانی، ورزش و رفتار درمانی تحت معالجه قرار می گیرند و در افراد دارای شاخص توده بدنی 35 تا 40 در صورت دارا بودن بیماری دیگر، علاوه بر موارد درمانی ذکر شده، جراحی نیز اضافه می شود.  افراد چاق با شاخص توده بدنی بیشتر از 40 به شیوه های جراحی، دارو درمانی، رژیم درمانی، ورزش و رفتار درمانی تحت معالجه قرار می گیرند.

برخی دیگر از روش های درمان چاقی عبارتند از:

بهترین روش در ابتدا، می تواند مراجعه به متخصص تغذیه باشد. در واقع متخصص تغذیه با بررسی بدن شما و نوع چاقی شما، کمک موثری در درمان چاقی می کند.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی

این موضوع برای همه شفاف است که، مصرف غذاهای پرچرب، پرکالری، سرخ کردنی، بسیار شیرین و … سبب چاقی میشود. پس با تغییر نوع رژیم غذایی خود به غذاهای سالم، از چاقی دور بمانید و آن را درمان کنید.

انتخاب سالم مواد غذایی

برخی از غذاها علاوه بر اینکه کالری بسیار کمی دارند، میزان سیر کردن آنها نیز بیشتر است. مصرف مواد غذایی مانند میوه ها، انواع سبزیجات، غذاهای دارای فیبر، غذاهای دارای پروتئین، غذاهای دارای امگا 3 و 6، غذاهای دارای کربوهیدرات، روغن های طبیعی و…. بسیار سالم است و همچنین گزینه های مناسبی برای درمان چاقی می باشند. سعی کنید روزانه، به مقدار بیشتری از این مواد در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

افزایش فعالیت بدنی

فعالیت بدنی و ورزش های روزانه تاثیر شگرفی بر روی لاغری شما دارد. در طول مدت درمان چاقی، اگر سایر روش های درمان چاقی با ورزش کردن همراه باشند؛ بی شک شما سریعتر به وزن ایده آل خود خواهید رسید. همچنین ورزش کردن باعث می شود تا در زمان لاغر شدن، عضلات و پوست بدن شما افتاده و شل نباشند.

تغییر زندگی گذشته

به طور کلی اگر به دنبال علت چاقی و درمان آن هستید؛ بهتر است با سبک زندگی خود در دوران چاقی خداحافظی کنید. تحرک خود را افزایش دهید، آب به میزان بیشتری بنوشید، در میان وعده های روزانه خود از میوه و سبزیجات استفاده کنید، برنامه منظم ورزش هفتگی داشته باشید، بهترین زمان را برای غذا خوردن انتخاب کنید، برخی بیماری های خود را درمان کنید، روحیه خود را تقویت و شاد کنید و ….

جراحی

در موارد بسیار حاد و چاقی های مفرط، افرادی که نمیتوانند سایر روش های درمان چاقی را امتحان کنند، به عمل های جراحی روی می آورند. در واقع شاخص توده بدنی این افراد 40 و یا بیشتر از 40 می باشد. در این حالت، معمولا باید برای لاغری، از جراحی کمک گرفت. با کمک انجام جراحی هایی مانند بای پس معده، اسلیو معده، جراحی سوئیچ اثنی عشر و …می توان چاقی را درمان کرد.

درمان چاقی با رژیم درمانی

متخصصین تغدیه و رژیم درمانی برای درمان چاقی هم در حوزه درمان های رفتاری و هم غیر رفتاری مشغول درمان افراد مبتلاء به چاقی هستند.  عمده ی فعالیت این متخصصین در حوزه های رژیم درمانی، دارو درمانی و دستگاه های لاغری می باشد.

درمان چاقی با رژیم درمانی

بر اساس پروتکل های درمانی در درمان چاقی به شیوه رژیم درمانی شاهد رژیم های گوناگونی هستیم که از این میان می توانیم به موارد زیر اشاره کرد:

1. رژیم غذایی گرسنگی: کالری رژیم غذایی کمتر از 300kcal در روز است.
  2. رژیم غذایی بسیار کم کالری: به طور متوسط رژیم غذایی حاوی حدودا 500kcal در روز و همراه با بیشتر از 50 گرم پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا می باشد؛ معمولا به صورت مایع است.
  3. رژیم غذایی کم کالری: کالری رژیم غذایی بین 1200-1800 kcal در روز می باشد.
  4. رژیم غذایی با کسر معینی از انرژی: کالری رژیم غذایی به اندازه 500kcal کمتر از نیاز اندازه گیری شده ی روزانه می باشد.
  5. رژیم غذایی پر پروتئین: بیش از 40 درصد کالری دریافتی از پروتئین تامین می شود، بنابراین کم کربوهیدرات و کم چربی می باشد.
  6. رژیم غذایی کم کربوهیدرات: میزان کربوهیدرات به کمتراز 50 گرم در روز محدود می شود.
  7. رژیم غذایی کانادایی: میزان کالری دریافتی در این رژیم بین 800-1000کالری است و گروه نان وغلات در این رژیم غذایی بسیار فقیر است. در اکثر روزها شاید غلات وجود نداشته باشد، در این رژیم خبری از تنوع نیست، مصرف میوه بسیار کم است، این رژیم به رژیم 15 روزه هم معروف است. عوارض جسمی و روحی بالا ، کم خونی و ریزش مو، کمبود ویتامین B ، برهم خوردن عادات ماهیانه در خانم ها، عصبانیت زود هنگام ، پیری پوست از عوارض این رژیم می باشد.

درمان چاقی با داروهای گیاهی

یکی از شیوه های درمانی برای چاقی که در کشور ما طرفداران بسیاری دارد، همراه با مواد گیاهی می باشد. یکی از اصلی ترین دلایل جذابیت بهره گیری از داروهای گیاهی در درمان چاقی، دهنیت مردم درخصوص بی خطر بودن مصرف این مواد گیاهی درمقایسه با داروهای شیمیایی است اما لازم است بدانید داروهای گیاهی نیز درصورت مصرف نادرست می توانند برای بدن مضر باشند لذا بهتر است پیش از مصرف هر دارویی اعم از گیاهی یا شیمیایی حتما با پزشک متخصص در این خصوص مشورت نمایید.

سخن پایانی

تمامی این نوع رژیم ها باید توسط متخصص تغذیه و رژیم درمانی تجویز گردد چرا که انتخاب هر کدام از انواع رژیم ها و تجویز مکمل های غذایی در کنار هر کدام از رژیم های ذکر شده تنها نیازمند دانش و تشخیص متخصص تغذیه می باشد.

کلینیک ارمغان با کادر درمانی با تجربه در زمینه تغذیه و رژیم درمانی آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد.

Tag Cloud

Post Calendar

اکتبر 2021
ی د س چ پ ج ش