ذات الریه در کودکان

بیماری ذات الریه چیست؟

التهاب و تورم ریه ها بر اثر ورود ویروس یا میکروب و عفونت، بیماری ذات الریه یا به اصطلاح عامیانه سینه پهلو ایجاد می شود.دربیماری سینه پهلو کیسه های هوای موجود در ریه پر از مایع می شود. این امر باعثمی شود اکسیژن کافی به ریه نرسد و در تنفس مشکل ایجاد کند.غالبا بعد از سرماخوردگی و آنفولانزا و آبله مرغان در بزرگسالان این بیماری به وجود می آید. در کودکانی که به اختلال فیبروز کیسه ای دچار هستند خطر ابتلا به ذات الریه را دارند. در صورتی که کودکان به این بیماری دچار شوند حتما باید به پزشک یا بیمارستان انتقال داده شوند. زیرا برای آنها خطرناک می باشد.

ذات-الریه-در-کودکان

علائم بیماری ذات الریه

دو نوع بیماری ذات الریه داریم : یکی ذات الریه باکتریایی و دیگری ذات الریه ویروسی. در نوع باکتریایی به طور مشخصی ظاهر شده ولی ویروسی با علائم کمتری خود رانشان می دهد.

برخی از علائم ذات الریه ویروسی  به شرح ذیل می باشد:

1. عطسه و آبریزش بینی (شبیه علائم سرماخوردگی می باشد).
  2. تنفس تند و مشکل
  3. داشتن تب
  4. احساس سردرد
  5. تهوع و استفراغ

علائم ذات الریه باکتریایی

1. احساس خواب آلودگی
  2. تغییر رنگ لب ها و زبان ( آبی رنگ می شود).
  3. کاهش اشتها
  4. درد شکم ( به ندرت وجود دارد)
  5. سفت شدن گردن

درمان ذات الریه

بیماری ذات الریه در کودکان مورد اورژانسی است که در درمان آن باید سریع بود. پزشک با معاینه و مشاهده علائم موجود، برای تشخیص دقیق تر از خون یا خلط کودک نمونه برداری کرده تا نوع عفونت را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کند. در مواردی استفاده از رادیوگرافی در تشخیص های دقیق تر استفاده می شود. در صورت وجود ذات الریه باکتریایی پزشک کودک را بستری کرده تا تحت نظر باشد و مصرف دارو های آنتی بیوتیک را تجویز می کند. در مواردی تهویه ریه به صورت دستی نیز انجام می شود. مدت زمان بستری بیمار معمولا 4 روز است که ممکن است کودک تا 2 هفته سرفه داشته باشد.

در صورتی که بیماری از نوع ویروسی باشد نیاز به استراحت و خوردن نوشیدنی و مایعات فراوان دارد. زیرا تنفس تند باعث خشکی بدن شده و کودک را دچار تب می کند. به همین جهت خوردن مایعات زیاد از این علائم جلوگیری کرده و به بهبود بیمار کمک می کند. استفاده از شربت و یا قطره استامینو فن در تسریع روند درمان کمک می کند.در مدت استراحت کودک را نباید در معرض سرمای شدید قرار داد.

با تشکر مدیریت سایت کلینیک ارمغان ، کلینیک اطفال غرب تهران

پانزده + 9 =