واکسیناسیون

برنامه ی واکسیناسیون به منظور پیشگیری از بیماری های خطرناک از بدو تولد نوزاد آغاز می شود و در واقع مهمترین بخش تامین سلامت کودک را تشکیل می دهد.واکسن ها از میکروب یا ویروس کشته شده یا ضعیف شده که عوامل بیماری های خاص هستند ساخته شده اند و جهت پیشگیری از بیماری های خطرناک تزریق می شود. با تزریق واکسن بدن کودک مورد حمله ی این میکروب ها قرار می گیرد و آنتی بادی ها در بدن ترشح می یابند.به همین ترتیب این آنتی بادی ها با فعال ماندن در بدن کودک باعث می شوند که در صورت مواجه شدن بدن با بیماری های واقعی سیستم ایمنی بدن در مقابل این ویروس ها مقاومت کند.

انواع واکسن ها

در اینجا انواع واکسن ها را به شما معرفی خواهیم نمود:
واکسن ب ث ژ
این واکسن با استفاده از باکتری های ضعیف شده ی سل ساخته شده است و باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری سل خواهد شد. معمولا این واکسن را در بدو تولد فرزند در ناحیه ی بازوی وی تزریق می نمایند. بهتر است که در بدو تولد نوزاد این واکسیناسیون انجام گیرد. در صورتی که ابتدای تولد نوزاد واکسیناسیون انجام نگرفت می توان تا دو ماهگی بدون انجام تست، واکسیناسیون را انجام داد. در صورتی که تا 1 سالگی نوزاد، تزریق واکسن ب ث ژ انجام نگرفت نیاز است که تست PPD انجام گیرد.اگر جواب تست منفی بود می توان واکسیناسیون را انجام داد.
واکسن هپاتیت B
ویروس هپاتیت B از راه جنسی ، از راه خونی و از طریق مادر به فرزند منتقل می شود.تزریق این واکسن امری مهم است که از سال 1372 جزو برنامه واکسیناسیون اطفال قرار گرفته است.عوارض این واکسن بسیار کم است و به زودی رفع خواهد شد.در برخی مواقع کسالت، سردرد، درد و قرمزی در ناحیه ی تزریق مشاهده می شود که به تدریج برطرف خواهد شد.
قطره خوراکی فلج اطفال
فلج اطفال یک بیماری ویروسی است که ممکن است باعث فلج شدن دائم نوزاد گردد. با انجام واکسیناسیون می توان از این بیماری جلوگیری نمود. این واکسن به صورت قطره خوراکی ساخته شده است.
واکسن MMR (سرخك، سرخجه، اوريون)
بیشتر خانم های باردار ممکن است دچار این بیماری ها شوند و در صورتی که مبتلا شوند احتمال نقص مادرزادی شدت خواهد یافت.

علائم بیماری سرخک عبارتند از:

• تب بالا و چند روزه
• آبريزش بيني
• التهاب ملتحمه چشم
• التهاب پرده مغز
• التهاب گوش مياني
و…
سرخجه نیز علائمی مانند تب و سرفه دارد و از سرخک کم خطر تر است.

واکسن سه گانه

کزاز، سیاه سرفه و دیفتری از بیماری های خطرناکی هستند که ممکن است باعث مرگ شوند. واکسن این بیماری ها از باکتری های کشته شده سياه سرفه و سموم باكتريهاي ديفتري و كزاز ساخته شده است و عوارضی مانند تب و بی قراری دارد که با پاشویه و استامینوفن می توان این عوارض را کاهش داد. در صورتی که تب 40 درجه یا تشنج مشاهده شود نیاز است که در نوبت های بعدی از واکسن های دو گانه استفاده شود.

واکسن های دو گانه

اين واكسن شبيه به واكسن دوگانه بزرگسالان است و شامل واكسنهاي ديفتري و كزاز است. تنها فرق آن مقدار بيشتر واكسن ديفتري است.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم با تشکر
مدیریت سایت کلینیک اطفال ارمغان
هم چنین شما عزیزان می توانید در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام ما را همراهی کنید .

کلینیک اطفال امغان