معرفی واکسن های کودکان

معرفی  واکسن های کودکان

بدن به طور طبیعی وقتی در معرض ویروس و میکروب قرار می گیرد از خود واکنش نشان می دهد و ماده ای به نام “پادتن” می سازد  که می تواند باعث نابودی آنها شود. یکی از روش های ایمن سازی بدن ورود میکروب و  ویروس زدن به وسیله  واکسن می باشد.  واکسناسیون از ابتدای کودکی شروع می شود به طوری که در سال های اول زندگی کودک 5 بار واکسن در مراکز واکسناسیون انجام شود. انواع واکسن ها به شرح ذیل می باشد:

1. واکسن سل
  2. واکسن سرخک
  3. واکسن سیاه سرفه
  4. واکسن کزاز
  5. واکسن دیفتری
  6. واکسن هپاتیت ب

این واکسن ها با زمان بندی مشخصی در کودکان در سنین خاصی زده می شود:

1. بدو تولد : ب ث ژ ، قطره فلج اطفال، هپاتیت ب

واکسن “ب ث ژ ” باکتری ضعیف شده ی سل می باشد که در بازوی نوزاد تزریق می شود.

1. دوماهگی : ثلاث، قطره فلج اطفال، هپاتیت ب
انواع-واکسن-های-کودکان

واکسن ثلاث شامل باکتری و ویروس سه بیماری کزاز، دیفتری و سیاه سرفه می باشد . این بیماری های بسیار خطرناک بوده و سبب مرگ افراد می شود. قطره فلج اطفال برای جلوگیری از ورود ویروس خطرناک که منجر به فلج عمومی عضلات می شود.

1. چهار ماهگی : ثلاث، قطره فلج اطفال
  2. شش ماهگی: ثلاث، قطره فلج اطفال، هپاتیت ب

هپاتیت ب بیماری ویروسی خطرناکی است که اتز طریق خون، رابطه جنسی و یا از مادر به جنین منتقل می شود. بعد از زدن واکسن هپاتیت ب عوارضی مانند سردرد، قرمزی، کسالت برای کودکان ایجاد می شود.

1. یک سالگی: ام ام آر که شامل سرخک ، اوریون و سرخچه است.
  2. هجده ماهگی: ثلاث، قطره فلج اطفال، ام ام آر
  3. شش سالگی : ثلاث، قطره فلج اطفال

بیماری سل

این بیماری دارای ویروس خطرناکی می باشد که از طریق مجاری تنفسی وارد بدن می شود و فرد را آلوده می کند. تشخیص این بیماری با استفاده از روش هایی صورت می گیرد که درمان آن را در طولانی مدت با مشکل مواجه می کند. در صورت عدم تشخیص به موقع و اقدام برای درمان آن فرد را دچار معلولیت و در نهایت مرگ می کند.

بیماری کزاز

بیماری کزاز یکی از خطرناکتری بیماری های میکروبی است. راه انتقال این بیماری از برخورد زخم با خاک می باشد. همچنین در زایمانی که موارد بهداشتی رعایت نشود این بیماری به بدن منتقل می شود.

20 − هجده =