فتق در کودکان

گاهی خانواده ها با دلیل تورم در اطراف بیضه کودکان خود به کلینیک اطفال مراجعه می کنند، این مشکل ممکن است چند روز تا چند ماه باشد که پدیدار شده. فتق در کودکان یکی از شایع ترین مشکلات است. تشخیص آن اصولا توسط معاینه پزشک انجام می شود، اما گاهی نیاز به سایر روش ها برای تخشیص دقیق تر وجود دارد.

فتق در کودکان

فتق در شیرخوارانی که نارس متولد شده اند بسیار شایع تر است. در طی این بیماری بخشی از دیواره شکم ضعیف می شود و روده ها از طریق این محل ضعیف به خارج راه پیدا می کند که در این صورت شخص احساس برجستگی در کشاله چپ و یا راست می کند که برجستگی در سمت راست شایع تر می باشد .

تشخیص فتق در کودکان

در برخی از مواقع که به کمک معاینه کودک این بیماری تشخصیص داده نشود می توان از سونوگرافی و یا سی تی اسکن برای معاینه استفاده نمود.

علل انواع برجستگی در اطراف بیضه

هیدروسل

اگر فرد به هیدروسل مبتلا شود، در اطراف بیضه ها مایع تجمع می یابد. در این صورت ممکن است خود به خود درمان شود و یا به طور اصطلاح مایع جذب شود. در غیر اینصورت از درمان نگهدارنده استفاده می شود تا کودک به یک سالگی برسد.

فتق

اما گاهی اوقات علل تورم در بیضه ها ورود محتویات شکم که شامل روده و یا پوشش ها و چادر های اطراف روده به داخل کانالی است که در بالای بیضه قرار گرفته و به طو اصطلاح به آن کانال اینگوینال گفته می شود.

علائم فتق بیضه در کودکان

گاهی خانواده ها با این مشکل به پزشک مراجعه می کنند که در هنگام گریه کردن، سرفه کردن و … در کودکان برجستگی در بیضه های آن ها ایجاد می شود و سپس از بین می رود . در واقع این شروع مشکل فتق بیضه در کودکان است و بهتر است در همین هنگام به پزشک مراجعه کنند. گاهی نیز خانواده ها این مشکل را جدی نگرفته تا زمانی که علائم شدید تر می شوند. با مرور زمان این برجستگی در اکثر زمان ها نمایان می شود و ممکن است گاهی نیز برای کودک دچار درد شدید شود.

همچنین می توانید مقاله درمان آسم کودکان را مطالع نمایید .

جراحی فتق در کودکان

کسانی که مشکل فتق دارند باید سریعا جراحی انجام دهند و این مشکل با دارو و یا سایر روش ها قابل درمان نمی باشد. در صورتی که فتق برای کودک شما تشخیص داده شود به طور معمول برای درمان آن از جراحی استفاده می شود. فتق به طور خود به خود درمان نمی شود. اما گاهی ممکن است به اصطلاح این مشکل جا برود، بدین معنا که محتوای آن به داخل شکم بازگردد . اما این یک بهبودی کامل نمی باشد و چند ماه بعد مجدد علائم آن بازگشت پیدا می کند. بنابراین توصیه می شود که در صورتی که فتق در کودکان شما تشخیص داده شد، در هر سنی باید جراحی صورت بگیرد. جراحی فتق بسیار جراحی راحتی می باشد و در اکثر موارد می تواند با استفاده از روش لاپاراسکوپی قابل انجام می باشد و گاهی نیز از روش جراحی باز برای آن استفاده می کنند.

همچنین می توانید مقاله  درمان انگل در کودکان را مطالع نمایید .

خطرات ناشی از عدم درمان فتق بیضه در کودکان

در صورتی که آگاهی خانواده ها در زمینه فتق در کودکان وجود نداشته باشد، با مراجعه به موقع می توانند از مشکلات و عوارض آن را جلوگیری کنند. از جمله خطرات این بیماری ممکن است گیر کردن محتویات روده داخل کانال اینگوینال باشد و منجر به آسیب دیدن روده و پوشش های اطراف آن شود. در صورت وجود این مشکل ممکن است کودک با درد شدید روبرو شود و در نتیجه خانواده ها با این مشکل کودک را به اورژانس منتقل کنند. بنابراین توصیه می شود تا کودک دچار مشکلات جدی نشده و شرایط مناسب است، برای درمان به یک کلینیک اطفال مراجعه نمایید.

راه های ارتباطی با کلینیک اطفال ارمغان

شماره تماس : 44433516

پیج اینستاگرام کلینیک اطفال ارمغان

آدرس کلینیک : تهران. جنت آباد جنوبی. لاله غربی. نبش کوچه ابراهیمی .پلاک24

نتیجه گیری

یکی از مشکلاتی که به طور شایع برای کودکان ممکن است ایجاد شود، برجستگی اطراف بیضه ها می باشد. هر زمان که این مشکل را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه نمایید و بعد از تشخیص این مشکل باید بلافاصله کودک جراحی شود. جراحی فتق بسیار شاده بوده و نیاز به نگرانی نمی باشد.

سایر مقالات

واکسن فلج اطفال