غربالگری قلب جنین

با پیشرفت علم هر پدر و مادری میتواند به سلامت فرزند خود پی ببرد و از مشکلات او نیز باخیر شود و از برخی مشکلات  جلوگیری نماید مانند مشکلات کروموزمی که باعث مشکلاتی برای خانواده  و جامعه می شود. در آزمایش غربالگری قلب جنین نیز مورد بررسی قرار می گیرد  که در آن ضربان قلب نوزاد را می سنجند، آیا قلب تشکیل شده است یا نه ؟ آیا نوزاد دچار مشکل قلبی است؟ غربالگری سلامت جنین اجباری نمی باشد ولی بهتر است که پزشکان به بیماران خود توصیه کنند که حتما این آزمایش را انجام دهند. دو دوره آزماش غربالگری داریم، یکی در سه ماه اول بارداری و بعدی در سه ماه دوم بارداری انجام میگرد. اصولا در مرحله اول اگر خطری جنین را تهدید نکند و جنین سالم باشد، مرحله دوم غربالگری اجباری نیست ولی اگر علائمی در جنین مشاهده شود حتما باید دوره بعدی غربالگری انجام شود.در ادامه می پردازیم به غربالگری قلب جنین که به چه صورت می باشد.

غربالگری قلب جنین

آزمایش غربالگری جهت سلامت قلب

یکی از مواردی که در آزامیش غربالگری انجام میگیرد سلامت قلب جنین می باشد. با روش آکو کاردیوگرافی  می توان در هفته 18 بارداری سلامت قلب جنین را چک کرد ولی با استفاده از آزمایش غربالگری میتوانید زودتر این آزمایش را انجام دهید و ازسلامت قلب نوزاد باخبر شوید. آزمایش غربالگری قلب جنین توسط متخصصان رادیولوژی و زنان صورت میگیرد  و در صورت مشاهده و یا تردید بیماری قلبی در جنین به متخصص قلب کودکان ارجاع داده می شود.

در آزمایش غربالگری عدد NT مورد بررسی قرار می گیرد. اگر عدد NT بالاتر از سه و نیم باشد باید حتما در 18 تا 20 هفتگی اکوی قلب انجام گیرد.

بیماری های مادرزادی قلب

بین هفته دوم تا دهم، قلب و اغلب دستگاه های بدن انسان تشکیل می شود. تشکیل قلب نوزاد مراحل پیچیده تری دارد به همین علت بیماری های مادر زادی قلبی بیشتراست از اینرو توجه به بیماری قلبی از نظر شناخت و درمان حائز اهمیت است.

8 درصد ممکن است بیماری های مادرزادی قلبی بر اثر تاثیر ژنتیک باشد و2 در صد عوامل محیطی است و در بقیه حالات ممکن است ژنتیکی- محیطی باشد.و گاهی اوقات نمیتوان علت را تشخیص داد.

شانزده − 9 =