عفونت های ادراری در کودکان

رفلاکس و عفونت های ادراری در کودکان

همانطور که می دانید ادرار از کلیه ها توسط مجاری میزنای (حالب) وارد مثانه می شود ، وبه خاطر وجود دریچه بين میزنای و مثانه ، ادرار از مثانه به طرف حالب برنميگردد. اگر به هر دلیلي ادرار از مثانه به حالب برگردد به آن رفلاکس ادراری گویند.
رفلاكس ادرار از خفيف به شديد داراي درجه بندي ميباشد و ميتواند در يك يا دو تا كليه ديده شود.
رفلاکس ادرار می تواند باعث بروز عفونت مثانه و کلیه شود ، کودک مبتلا به رفلاکس ادراری ميتواند دچار بیماری های کلیوی شود. بد نیست بدانید که در مواردی که بیماری تشخیص داده نشود و درمان های لازم صورت نگیرد عفونت کلیه، به بافت کلیه آسیب وارد می کند .
البته شیوع بیماری در پسرها بیشتر دیده می شود و اغلب این بیماری در کودکان زیر یک سال تظاهر می نماید. با توجه به اينكه ختنه به کاهش عفونت های ادراری کمک می کند، توصيه ميشود در اولين فرصت انجام گيرد .

عامل عفونت ادراري در کودکان
عامل اصلی بروز عفونت اغلب باکتریهای موجود در دستگاه گوارش کودکان است که با درگیر کردن مثانه باعث بروز بيماري می شوند ، زمانی که باکتری وارد مجاری ادراری می شود ،عفونت ادراری را ایجاد می کند ،در این حالت در صورت رفلاكس ادراري ، احتمال ورود عفونت به کلیه ها فراهم خواهد شد .

عفونت های ادراری در کودکانعلائم عفونت ادراری

عفونت های ادراری در کودکان با علائمی مانند:
1- تب
2- بی قراری
3- شکم درد
4- وزن نگرفتن
5- کاهش وزن
6- بی حالی
7- بی اشتهایی
8- بوی بد ادرارو..
همراه می باشد . این بیماری در کودکان بالاتر از 5 تا 7 سال با درد پهلو و سوزش ادرار، تکرر ادرار،تهوع و استفراغ هم ميتواند بروز نماید .
علت بروز ريفلاكس می تواند مادرزادی باشد که به علت ناهنجاری در محل اتصال حالب به مثانه به وجود می آید و باعث می شود تا ادرار حرکتی برعکس داشته باشد .
همچنین عوامل غیر مادرزادی نیز وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- مسدود شدن خروجی مثانه
2- وجود تومورهای خوش خیم و بدخیم
3- توده های لگنی
4- یبوست شدید
5- سفت شدن مدفوع در راست روده
6- عفونتهای مکرر ادراری
7- اختلال در حرکت مثانه
8- انسداد در خروج ادرار
9- وجود دریچه خلف پیشابراه
موارد یاد شده جزو عوامل تاثیر گذار ثانویه می باشد .
تشخیص رفلاکس ادرار در کودکان با

• گرفتن عکس رنگی از مثانه در موقع ادرارکردن(VCUG)
• اسکن رادیونوکلئوئید (RNC)
• اسکن (DMSA)
ميباشد. انجام آزمايشات مكرر و منظم ادرار در بيماران جهت تشخيص به موقع عفونتهاي ادراري ميباشد.

درمان اصلي بيماران مراقيت ، پيشگيري و درمان سريع و به موقع عفونتهاي ادراري ميباشد كه با دستور پزشک و نیز مصرف آنتی بیوتیک ها انجام خواهد شد . رفلاكسهاي خفيف به مرور زمان برطرف ميگردند و رفلاكسهاي شديد ممكن است نياز به عمل جراحي پيدا كنند.
والدین گرامی :
رفلاکس ادرار در کودکان یک بیماری جدی است که باید به سرعت تشخیص داده شده و درمان های لازم صورت بگیرد. عفونت های ادراری می تواند به سلول های بافت کلیه آسیب جدی وارد کند و عامل نارسایی مزمن کلیه و حتی همودیالیز باشد .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم با تشکر
مدیریت سایت کلینیک اطفال ارمغان
هم چنین شما عزیزان می توانید در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام ما را همراهی کنید .

کلینیک اطفال امغان

چهار × پنج =