عفونت خون در کودکان

عفونت خون چیست؟

وضعیتی که بدن در مقابله با عفونت زیاد به دلیل واکنش سیستم دفاعی بدن دچار شوک شده و دچار افت فشار می شود. که به آن عفونت خونی یا سپسیس می گویند. این عفونت بر اثر ورود باکتری، ویروس یا قارچ به بدن ایجاد می شود. اما عامل باکتری از دیگر عوامل در ایجاد عفونت خون نقش دارد. برای این بیماری باید اقداماتی جهت درمان صورت بگیرد در غیر این صورت سایر اعضای بدن مانند  کلیه، ریه، مغز و گوش را تحت تاثیر قرار داده و دچار آسیب های جدی می کند. . برای تشخیص این بیماری به کلینیک اطفال مراجعه کنید.

عفونت-خون-در-کودکان

عفونت خون در کودکان

امکان ابتلا به بیماری عفونت خون برای همه افراد در همه رده های سنی وجود دارد. ولی این بیماری در نوزادان به دلیل عدم رشد کامل سیستم ایمنی بدنشان بسیار دیده می شود. در نوزادان این بیماری خطرناک بوده و دوره درمان و بهبودی بیشتر از سایرین به طول می انجامد.

علائم بیماری عفونت خون کودکان

1. کاهش اشتها و ایجاد مشکلات در غذا خوردن
  2. وجود تب زیاد در درجه 4/100 درجه فارنهایت و 38 درجه ( در مورادی به طور ناگهانی درجه حرارت بدن پایین می آید که نگران کننده است.)
  3. ضعف در بدن که باعث سستی و بی ارادگی فرد می شود.
  4. اختلال در شنوایی ( لتارژی)
  5. تغییر در تن صدا مانند گرفتگی صدا
  6. مشکلات تنفسی که تنفس سریع می شود.
  7. قطع شدن ناگهانی تنفس به مدت 10 ثانیه که به آن آپنه می گویند.
  8. زردی کودک

علل عفونت خون

1. باکتری ها بیشترین نقش را در ایجاد عفونت خون کودکان دارند. انواع باکتری هایی مانند لیستریامنوسیتوژنز، نیسر یا مننژتیدیس، استرپتوکوک پنومونیه در ایجاد این بیماری مخصوصا در نوزادان بیش از 3 ماه موثر می باشد.
  2. نوزادان نارس که بعد از تولد در قسمت مراقبتهای ویژه می باشند ،آمادگی ابتلا به بیماری عفونت خون را دارند.
  3. جراحی در نوزادان کم سن به دلیل ایجاد برش زمینه برای ورود باکتری به بدن را فراهم کرده و امکان ابتلا به بیماری عفونت خون را به وجود می آورد.
  4. برخی زایمان ها در افراد امکان ورود باکتری در حین خارج شدن نوزاد از شکم مادر را فراهم می کند. این زایمان دارای علائمی مانند تب، خونریزی، وجود عفونت در رحم یا جفت، پارگی زود هنگام کیسه آب (18 ساعت ی بیشتر در پیش از زایمان)، پارگی زودهنگام کیسه آمینوتیک ،زایمان طولانی و سنگین می باشد.

برخی خدمات کلینیک ارمغان ، درمانگاه شبانه روزی کودکان

• دندانپزشکی کودکان