ریفلاکس نوزادان

ریفلاکس معده پدیده ایست که در اکثر نوزادان رخ داده و محتویات معده (اسيد وشیر) به دلیل کارکرد نادرست دریچه کاردیا به مری و در نهایت غذا از راه دهان بیرون می آید. عملکرد کاردیا به این گونه است که باعث جلوگیری ازبرگشت غذا به مری می شود. ریفلاکس معده در نوزادن و کودکان باانجام سونوگرافی تشخيص داده خواهد شد.

ریفلاکس معده در نوزادان ميتواند طبیعی باشد زیرا مشاهده می شود که ریفلاکس در سلامت بعضي نوزادان تاثیری ندارد و وزن گیری و رشد، روند طبیعی خود را طی می کند. به تدریج ریفلاکس معده بعد از چهارماهگی کم می شود.اگر رفلاکس معده ي علامتدار در زمان مناسب کنترل شود می توان از بروز مشکلات دیگر در دوران شیرخوارگی جلوگیری کرد واز دنبال آن از بیماری های تنفسی و اختلالات گوارشی در امان بمانید. علائم ریفلاکس معده در نوزادن با استفراغ و احساس خفگی و قرمزی همراه خواهد بود. معمولا والدین بعد از هفته ها ی سوم علائم ریفلاکس را به صورت جدی مشاهده می کنند.

ریفلاکس-معده-در-نوزادان
یکی از رایج ترین علائم ،سکسه های دراز مدت در نوزادان است و شیر به سرعت از کنار لب نوزاد به بیرون می آید و در موارد شدید به استفراغ از راه دهان و بینی منجر می شود. این احساس ناخوشایند در نوزادان با ناآرامی و گریه های مکرر همراه است. ناآرامی در نوزادانی که به کولیک نوزادی (دل درد نوزادان)دچار شده اند به صورت تغییر رنگ پوست به حالت قرمزی و همچنین جمع شدن پاها به سمت درون شکم است. اما نوزادان داراي ريفلاكس سر خود را به سمت عقب برده و شکم و پای خود را کشیده نگه میدارند. از ديگر علايم گرسنگی مکرر در نوزادان که مدام انگشت خود را می مکند، آروغ زدن که با درد همراه باشد، تعریق در حین شیر خوردن،ناله و سر و صدا درخواب ،مشکل در بلع ، رنگ پریدگی صورت و لب ها هنگامی که درد آغاز می شود، همگی می تواند از علائم این بیماری باشد و در نوزادان مختلف متفاوت است.

عوارض ریفلاکس معده در نوزادان

در صورتی که ریفلاکس به درستی کنترل نشود باعث التهاب و به دنبال آن زخم شدن قسمت انتهایی مری می شود.ممکن است نوزاد در ادامه با تنگی مری مواجه شده و در موارد نادر حتی ادنوکارسینوم(تکثیر سلول های سرطانی در قسمت تحتانی مری) به وجود آید .
از عوارض طولانی مدت، ناهنجاری های تنفسی در نوزادان است.نرمی حنجره ،گرفتگی در صدا ،علائم مانند سرماخوردگی ،خس خس سینه ، عفونت های گوش میانی و سینوس ها سرفه های در حین خواب که همگی کودک را از انجام فعالیت های عادی باز میدارد.