درمان اسهال کودکان در کلینیک شبانه روزی

چرا اسهال کودکان نگران کننده است؟

نگران دفع مدفوع کودک خود هستید ؟ آیا از خطرات آن آگاهید ؟ نکات درمانی آن را می دانید؟ اگر پاسخ شما منفی است این صفحه را دنبال کنید

قطعا برای شما مادر گرامی پیش آمده بار ها و بارها نگران دفع مدفوع فرزند خود شده باشید. اغلب کودکان به دلایل مختلفی دچار این بیماری می شوند، اما طریقه مواجه با آن می تواند خطرات این بیماری را کاهش دهد. این تفکر قالب در بین خانواده ها که اسهال کودک بسیار خطرناک است موجب شده تا مادران به کوچکترین علایم اسهال ریز شده و در پی درمان بر بیایند. اما باید توجه داشت که هر علائمی نشان دهنده اسهال خطرناک نیست و از طرفی هم بی توجهی به علائمی خاص منجر به عواقب ناگواری خواهد شد. شاید اکنون این سوال شما باشد، باید برای چه علائمی نگران بود.

اسهال در کودکانعلل اسهال در کودکان

در ابتدا بهتر است آگاهی خود را درباره علت اسهال در کودکان بالا ببرید تا در قدم اول از بروز آن جلوگیری کنید، همانطور که همه ما این جمله معروف را می دانیم ، پیشگیری بهتر از درمان است.

از علل اسهال در کودکان می توان این موارد را نام برد:

عفونت می تواند ناشی از ویروس‌هایی مانند روتاویروس، باکتری‌هایی مانند: سالمونلا و به ‌ندرت انگل‌هایی مانند ژیاردیا باشد. این را بدانید که ویروس ها جز اصلی ترین علت های اسهال در کودکان به شمار می آیند.

داروها نیز سهم به سزایی در ایجاد اسهال درکودکان دارند، مصرف انتی بیوتیک یا ملین ها می تواند این بیماری را برای کودک شما به وجود آورند.

مسومیت های غذایی علت دیگری است که می تواند کودک شما را دچار اسهال کند. اما این علت بلافاصه بعد از مصرف غذا بروز کرده و بعد از 24 ساعت نیز از بین خواهد رفت.

بیماری هایی که  اسهال را به دنبال دارند:

از دیگر علل اسهال در کودکان می توان بیماری هایی را نام برد که ابتلا به آن ها می تواند کودکان را مستعد اسهال کند از جمله :

• سنندروم روده تحریک ذیر
  • الرژی غذایی
  • بیماری کرون
  • سندرم سلیاک
  • کم آبی، علامت شایع اسهال

کم آبی ناشی از اسهال اگرچه برای بزرگسالان هم اتفاق می افتد، اما این علامت در بین کودکان بسیار خطرناک است و از نگران کننده ترین عوارض اسهال به شمار می آید. اگر اسهال کودک شما شدید است باید به سرعت به پزشک معالج مراجعه کنید، چرا که این عوارض اسهال می تواند نتایج درناکی از جمله: تشنج در کودکان ، آسیب مغزی و حتی مرگ کودک شما را داشته باشد. در صورت تشدید یکباره علائم می توانید به کلینیک های تخصصی شبانه روزی که در تمام طول روز از پزشکان متخصص بهره مند هستند مراجعه نمایید .

اما باید توجه داشته باشید که کم آبی ناشی از اسهال هم علائمی را به دنبال دارد و در ذیل این مطلب به آن می پردازیم:

• اشک بسیار کم هنگام گریه کودک یا گریه بدون اشک .
  • پوشک سرد و خشک
  • کمبود انرژی
  • ادرار با رنگ زرد تیره و یا ادرار نکردن
  • چسبناکی و خشکی دهان
  • سرگیجه و سر درد

کلینیک اطفال ارمغان دارای متخصصان مرتبط با اطفال می باشد . شما می توانید جهت پاسخ به سوالات خود و دریافت مشاوره و وقت قبلی با شماره 44433516  تماس حاصل نمایید .

پیج اینستاگرام کلینیک اطفال ارمغان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودک شما دچار اسهال با علائم زیر است باید توجه داشته باشید که نمی توانید با روش های خانگی برای درمان آن اقدام کنید، بهترین و امن ترین راه مراجع سریع به پزشک است. این علائم باید شما را نگران کند:

ضعف و بد حالی و بی حالی کودک

4 بار اسهال در مدت 8 ساعت

اگر کودک شما زیر6  ماه سن دارد.

تب بالای 40 درجه

اگر کودک مدفوع خونی داشته باشد.

وقتی کودک از شدت بی حالی نمی تواند سر پا بایستد.

عدم استفاده از مایعات در طول اسهال

اگر کودک شما استفراغ می کند و آن به رنگ زرد یا سبز باشد.

اگرفرزند شما نوزاد باشد بیش از 6 ساعت و اگر کودک است بیش از 12 ساعت ادرار نکرده باشد.

با توجه به این علایم می توانید اقدام سریع و موثر را در جهت درمان کودک انجام دهید.

سیزده + هشت =