درمان آبله مرغان

یکی از بیماری های خفیف و واگیر دارد آبله مرغان (Chickenpox) است . و ممکن است 14 الی 27 روز در بدن افراد به صورت نهفته باقی بماند . کودکان 5 تا 10 سال بیشترین احتمال ابتلا به آبله مرغان را دارند .

درمان آبله مرغان

آبله مرغان چیست؟

ابله مرغان یک بیماری عفونی است بسیار شایع است و به وسیله ویروسی هرپس از خانواده تبخال ایجاد می شود.

ویروس هرپس عامل چه بیمارهایی در بدن است؟

آبله مرغان

عفونت اولیه ویروس هرپس در بدن انسان به شکل آبله مرغان است و همانطور که می دانید این ویروس در بدن زنده می ماند و به همین علت است که اگر فردی یک بار دچار آبله مرغان شده باشد احتمال دارد در آینده دچار بیماری زونا شود.

زونا

شکل ثانویه ویروس هرپس زونا است که امکان دارد فرد به آن مبتلا شود. زونا تاول هایی است شبیه به آبله مرغان که درمسیر گانگلیون های عصبی،  یک ناحیه از پوست را در گیر می کند.

شایع ترین فصل بیماری آبله مرغان کدام است؟

بیماری آبله مرغان در فصل بهار شایع تر است.

علایم آبله مرغان چیست؟

• تب و بی حال
  • ایجاد جوش های قرمز رنگ روی پوست که بعد ها به شکل تاول می شود.
  • خارش شدید پوست

شایع ترین سن آبله مرغان

از نوزادی که مادر آن در مراحل آخر بارداری مبتلا به آبله مرغان شده گرفته است تا بزرگسالان دچار بیماری آبله مرغان می شوند. آبله مرغان طیف وسیعی دارد در بعضی از بیماران بسیار شدید و در بعضی دیگر بسیار خفیف است به طوری که علائم آن مشخص نمی شود.

آیا آبله مرغان برای کودکان ضرر دارد؟

آبله مرغان در اغلب موارد، علاوه بر مسائلی مانند خارش شدید،تب و بی حالی ایجاد می کند در کودکان یک بیماری خود محدود شونده خوش خیم است و عارضه ای ایجاد نمی کند و در بیشتر موارد احتیاجی به دارو درمانی ندارد و با یک سری اقدامات نگه دارنده می توان به بهبود این بیماری کمک کرد.

نکته مهمی که در بیماری آبله مرغان باید توجه شود چیست؟

تمیز نگه داشتن فردی که دچار آبله مرغان شده است مهم است چون شایع ترین عارضه این بیماری عفونی شدن تاول هاست و اگر این تاول ها عفونی شوند گذشته از خطر ابتلا شدن به عفونت جای این تاول ها در بدن باقی می ماند و ظاهر خوبی به خصوص در صورت فرد ایجاد نمی کند.

توصیه هایی در رابطه با بهبود آبله مرغان در کود کان

• هر شب کودک را حمام کنید.
  • انگشتان دست کودک را بپوشانید تا تاول ها را نکند.
  • از لوسیون های دارای کالامین استفاده کنید تا التهاب ضخم ها کمتر شود.
  • استفاده از داروها ی ضد حساسیت به دلیل آنکه خارش تاول ها کمتر شود.

توصیه هی مهمی که باید رعایت شوند

بیماری آبله مرغان خطر ندارد مخصوصا در کودکان یک بیماری خود محدود شونده است که باید در مورد آن نکاتی را رعایت کنیم.

• استفاده از مایعات فراوان
  • استفاده از تب بر

راه های ارتباطی با کلینیک اطفال ارمغان

شماره تماس : 44433516

پیج اینستاگرام کلینیک اطفال ارمغان

نکته مهمی که در پایین آوردن تب کودک باید توجه کنیم چیست؟

به هیچ وجه نباید برای پایین آورد تب از پروفن و آسپرین استفاده کنیم چون عوارض خطرناکی در پی دارد.آسپرین باعث یک نارسایی کبدی کشنده به نام سندرم ری و پروفن باعث ایجاد ضایعات عفونی خیلی شدید پوستی می شود و فقط برای پایین آوردن تب از استامینوفن استفاده کنید.

آبله مرغان تا چه زمانی واگیردار است؟

تا زمانی که حتی یک جوش تاره در بدن فرد وجود دارد این بیماری واگیر دار است و حدود 10 ال 14 روز طول می کشد. بنا براین 10 تا 14 روز از خانه بیرون نرویم و با خانم های باردار ، افراد مستعد و کسانی بیماری های مزمن دارند ارتباط نداشته باشیم.

چه زمانی آبله مرغان خطر ناک است و باید به پزشک مراجعه کنید؟

زمانی که فرد دچارعفونت ریه و آنسفالیت یا تورم مغزمی شود آبله مرغان خطر ناک است. هنگامی که ضایعات پوستی بسیار شدید هستند و ابهامی درمورد این ضایعات وجود دارد و فرد دچار تب های بسیار شدید، بی حالی شدید ، استفراغ و بی اشتهایی کامل است حتما باید به کلینیک اطفال مرجعه کنید.

سایر مقالات

بیان احساسات در کودکان