حمله پانیک چیست؟

آیا تا بحال بیماری پانیک را شنیده اید؟

آیا می دانید پانیک چیست و چه علائمی دارد؟

در مواقعی که فردی دچار حمله پانیک شد می دانید باید چه عکس العملی نشان دهید؟

امروزه با توجه به مشغله ها و استرس های زیاد ، بیماری های زیادی رو به رشد هستند که بیماری پانیک یکی از این موارد است . در ادامه به توضیح بیشتر آن می پردازیم تا آگاهی های لازم را در این زمینه کسب نمایید .

پانیکپانیک چیست ؟

پانیک در واقع یک اختلال روانی است که بسیار شبیه علائم بیماری قلبی می باشد اما به بیماری قلبی و عروقی مرتبط نبوده و خطر مرگ نداشته و به راحتی قابل درمان است .

می توان گفت اختلال هراس یک اختلال ایزوتراپی بسیار شدید است که در بین جوانان شیوع بیشتری دارد و در خانم ها دو تا سه برابر بیشتر از آقایان مشاهده می شود. البته علت این موضوع از نظر علمی ثابت نشده اما آمار این چنین نشان داده است .

علت بیماری پانیک

حمله پانیک به خاطر ترس و وحشت ایجاد می شود و کل زمان حمله از یک ساعت بیشتر نخواهد بود و در این زمان لازم است نکاتی رعایت شود تا بیمار کمترین صدمه را ببیند . این حملات ناگهانی ایجاد می شود و در مدت زمان ده دقیقه و یا کمتر به مرحله اوج خود رسیده و به پایان می رسد . اطرافیان بیمار نیز وظایفی دارند که باید به فرد آرامش دهند و کمک کنند از استرس دور بماند .

حملات پانیک به دو نوع تقسیم می شوند :

• حملات غیرمنتظره

حملات غیر منتظره به این معناست که بدون علت خاص و زمینه ای و به یکباره ایجاد شود .

• حملات موقعیتی

در این حملات حتما باید زمینه مناسب برای ایجاد حمله ایجاد شود به طوری که برای مثال فرد از سرسره می ترسد و خود را در موقعیت آن قرار دهد ، در این صورت ممکن است دچار حمله پانیک شود .

کلینیک اطفال ارمغان دارای متخصصان مرتبط با اطفال می باشد . شما می توانید جهت پاسخ به سوالات خود و دریافت مشاوره و وقت قبلی با شماره 44433516  تماس حاصل نمایید .

پیج اینستاگرام کلینیک اطفال ارمغان

علائم پانیک

برای بیماری پانیک علائم متعددی وجود دارد که همه در دسته اظطراب و تشویش قرار می گیرد مانند ضربان قلب بالا ، تپش قلب ، احساس داغ شدگی و گر گرفتن در بدن ، نظم خواب فرد به هم می خورد ، به نفس نفس افتادن و احساس اینکه نفس کشیدن آن ها به صورت عمیق نیست ، جزو مواردی است که به عنوان علائم پانیک گزارش شده است . البته علائم پانیک به علائم پرکاری تیروئید نیز شبیه است و بهتر است برای اطمینان آزمایش تیروئید نیز انجام شود .

درمان پانیک

درمان اصلی پانیک به صورت روان درمانی ، رفتار درمانی و دارو درمانی انجام می گیرد که پزشک مختصص با توجه به شرایط بیمار ، هر کدام از این درمان ها را برمی گزیند . البته برای کاهش حملات پانیک ، رژیم غدایی نیز می تواند موثر باشد و افراد با انتخاب سبک درست زندگی به درمان و بهبود سریع تر کمک خواهند کرد.