بیماری پنوموکوکی

بیماری پنوموکوکی و راه های پیشگیری

بیماری پنوموکوکی چیست؟
بیماری های پنوموکوکی به وسیله باکتری استروپتوکوک پنومونیه به وجود می آیند.تمامی افراد ممکن است به بیماری پنوموکوکی مبتلا شوند.اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند:
کودکان زیر پنج سال
افراد بالای 65سال
افراد مبتلا به مشکلات خاص جسمانی
افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف
افراد سیگاری
بیماری های پنوموکوکی می توانند شامل عفونت های شدید زیر باشند:
ذات الریه(عفونت شش ها )
عفونت خون(باکتریمی)
عفونت غشای مغزی(مننژیت)
بیماری سینه پهلو (ذات الریه)می تواند از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر سرایت کند.ذات الریه در حدود یک مورد از هر 20نفری را که به این بیماری مبتلا می شوند ،می کشد.
مننژیت عبارت است از عفونت غشای مغز که می تواند به سایر بیماری ها مانند کری یا آسیب دیدگی مغز منجر گردد و عوارض ماندگار به جا بگذارد.در کودکان از هر 10مورد ابتلا یک مورد به مرگ منجر می شود .در بزرگسالان مننژیت در حدود 3مورد از هر 10نفر را می کشد.
افراد مبتلا به مشکلات جسمانی ممکن است در معرض خطر مرگ و میر بیشتری در اثر این بیماری ها قرار داشته باشند.
واکسن پرونار13(prevenar)چیست؟
زمانی درمان عفونت های پنوموکوک با پنی سیلین و سایر داروها موثر بود.اما برخی از گونه های تغییر یافته این میکروب،نسبت به درمان با دارو مقاوم شده اند .این مسئله باعث شده است که پیشگیری از این بیماری ها از طریق واکسن اهمیت بیشتری پیدا کند.
واکسن پرونار 13برای جلوگیری از این بیماری ها در سنین 2،2،4،6،1 الی 15 ماهگی در کودکان تجویز می شود .
کودکان در این محدوده سنی در معرض بیشترین خطر ابتلا به بیماری های ناشی از آلودگی به باکتری پنوموکوک قرار دارند.همچنین ممکن است واکسن پرونار 13برای برخی از کودکان مسن تر و یا بزرگسالان تجویز گردد.
پزشک شما می تواند در این باره اطلاعات بیشتری به شما بدهد.

بیماری-پنوموکوکی
چه کسانی باید واکسن پرونار 13 را دریافت کنند ؟
در صورت ابتلا به هریک از موارد زیر احتمالا واکسن پرونار 13توسط پزشکتان برای شما توصیه خواهد شد :
بیماری های قلبی
بیماری های ریوی
بیماری کم خونی داسی شکل
مرض قند
اعتیاد به الکل و مصرف سیگار
سیروز کبدی
نشت مایع مغزی نخاعی یا کاشت حلزون
بیماری هوچکین
سرطان خون و لنفوم
نارسایی کلیوی
میلوم مولتیپل
سندرم نفروتیک
عفونت HIVیا ایدز
طحال آسیب دیده یا برداشته شده
اندام پیوندی
درمان بلند مدت با استروئید ها
درمان با داروهای ضد سرطان
پرتو درمانی
ابتلا به آسم
عوارض احتمالی واکسن
همراه با هر دارویی،از جمله واکسن ها ،احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد.این عوارض معمولا ملایم هستند و خود به خود برطرف می شوند.
مشکلات گزارش شده مرتبط با پرونار13بر حسب دوز واکسن و سن متفاوت هستند.اما معمولا:
عوارض در کودکان:کاهش اشتها،تب،بی قراری ،درد،تورم،سفتی و قرمزی، ناحیه تزریق،گیجی و اختلالات خواب
عوارض در بزرگسالان :کاهش اشتها،سردرد،اسهال ،بثورات جلدی،لرز،خستگی،تحریک پذیری،درد،قرمزی در ناحیه تزریق،محدودیت حرکتی در آرنج،درد مفاصل و عضلات
چه کسانی نباید واکسن پرونار 13دریافت کنند یا لازم است منتظر بمانند؟
کسانی که واکنش آلرژیک خطرناکی نسبت به واکسن داشته اند،نباید دوز دیگری دریافت کنند.
کسانی که در زمان مقرر برای تزریق واکسن،دچار بیماری متوسط یا شدید شده اند ممکن است از آنها خواسته شود تا بهبودی کامل صیر کرده و سپس واکسن را دریافت نمایند.شخصی که مبتلا به بیماری خفیف است معمولا می تواند واکسن دریافت نماید.
با اینکه هنوز مدارکی دال بر اینکه واکسن پروناز برای زنان باردار یا جنین آنها مضر است در دسترس نمی باشد،زنانی که مبتلا به عوارضی هستند که ممکن است آنها را در معرض ابتلا به بیماری پنوموکوکی قرار دهد،در صورت امکان باید قبل از باردار شدن واکسینه شوند.

این واکسن در کلینیک اطفال ارمغان توسط متخصصین برای کودکان تزریق می شود و شما می توانید برای فرزندان خود به این کلینیک مراجعه کنید.

شما می توانید برای مشاوره کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کلینیک اطفال ارمغان بپیوندید
منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت کلینیک اطفال ارمغان