بیماری های شایع نوزادان

منشا طیف وسیع اختلالاتی که نوزاد را گرفتار می سازد از رحم طی زایمان ، یا دوره بلافاصله بعد از تولد است. علت این اختلالات ممکن است پره ماچوریتی ، جهش های ژنتیک ، انحرافات کروموزومی یا بیماری ها و آسیب های اکتسابی باشد . شناسایی بیماری ها در نوزاد بستگی به فهم از بیماری و توانایی ارزیابی علائم و نشانه های معدود بالینی که تقریبا غیر اختصاصی هستند دارد .

آنومالی های مادرزادی ، علت عمده مرده زائی و مزگ نوزادی است . احتمال دارد که والدین راجع به وجود آنومالی مادرزادی در فرزند خود احساس گناه و اضطراب نمایند که نیازمند مشاوره است .برای تعیین وقت قبلی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 44433512 و 44433516 تماس بگیرید.

سیانوز مرکزی ، به علت تنفسی ، قلبی، سیستم عصبی مرکزی ، هماتولوژیک و متابولیک است . نارسایی تنفسی ناشی از اختلالات ریوی یا ثانویه به دپرسیون CNS همچون تاثیر داروها ، خونریزی داخل مغزی یا آنوکسی می باشد . نارسائی تنفسی اگر ناشی از علل ریوی باشد ، تنفس سریع بوده و ممکن است توام با رتراکسیون توراسیک باشد . و اگر ناشی از دپرسیون CNS باشد ، تنفس نامنظم ، ضعیف و اغلب آهسته است . سیانوزی که با علائم واضح سختی تنفس همراه نباشد ، بیانگر بیماری مادرزادی قلبی است . البته ممکن است افتراق بالینی سیانوز ناشی از بیماری های مادرزادی قلبی از علل تنفسی مشکل باشد . حملات سیانوز می تواند اولین نشانه هیپوگلیسمی ، باکتریمی ، مننژیت ، شوک یا هیپرتانسیون ریوی باشد . آکروسیانوز محیطی در نوزادان شایع بوده و معمولا نگران کننده نیست .

رنگ پریدگی علاوه بر آنمی یا خونریزی حاد بیانگر هیپوکسی ، آسفیکسی ، هیپوگلیسیمی ، سپسیس ، شوک یا نارسایی آدرنال است .

بیماریهای-شایع-نوزادان

آنومالی های مادرزادی

آنومالی های مادرزادی ، علت عمده مرده زائی و مزگ نوزادی است . آنومالی های مادرزادی در امریکا و سایر کشورهای پیشرفته ، یکی از علل اصلی مورتالیتی نوزادی است. وانگهی این اختلال علت اصلی ناخوشی حاد و موربیدیتی طولانی مدت می باشد . شناسایی زود رس آنومالی جهت برنامه ریزی مراقبتی اهمیت دارد . در برخی موارد مثل بیماری های مادرزادی قلبی ، فیستل تراکئو ازوفاژیال ، هرنی دیافراگماتیک ،آترزی کوان و انسداد روده اقدام فوری طبی و یا جراحی جهت حفظ بقاء ضروری است . احتمال دارد که والدین راجع به وجود آنومالی مادرزادی در فرزند خود احساس گناه و اضطراب نمایند که نیازمند مشاوره است .