بیماری مننژیت در کودکان

به التهابی که توسط عفونت مایع اطراف مغزی و نحاعی بوجود می آید مننژیت، می گویند. نام دیگر بیماری مننژیت، سر سام است. مننژیت بیشتر بر اثر عفونت و باکتری ها و یا مصرف برخی داروها، بوجود می آید. شایع ترین نوع مننژیت از طریق ویروس ها می باشد. ممکن است بیماری مننژیت در کودکان بعد از چند هفته خوب شود و یا خطر جدی برای بیمار باشد. مننژیت در کودکان زیر 2 سال بسیار خطرناک است و باید جدی گرفته شود، زیرا سیستم بدنی کودک ضعیف می باشد و باعث میشود کودک دچار عفونت مغزی شود. بیماری مننژیت در کودکان ممکن است خیلی خطرناک باشد اگر عامل بیماری ویروسی باشد، بیماری مننژیت در کودکان خود به خود درمان می شود، ولی اگر عامل بیماری باکتری باشد، بسیار خطرناک است و سریعا درمان شود. کلینیک ارمغان واقع در غرب تهران میتواند در زمینه بیماری مننژیت و سایر بیماری اطفال خدمات بسیار ویژه ای را به شما عزیزان ارئه دهد.

ویروس هایی که باعث بیماری مننژیت در کودکان می شوند، اکثرا از گروه ویروس ها و انتر ها می باشد. در ادامه می پردازیم به انواع و علائم و راههای درمان بیماری مننژیت در کودکان.

بیماری مننژیت در کودکان

انواع و راه های درمان بیماری مننژیت در کودکان:

مننژیت ویروسی:

اگر مننژیت کودک ویروسی باشد، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نمی باشد، و با استراحت کردن و مصرف مایعات فروان، داروهایی که پزشک برای تسکین درد تجویز میکند بهبود می باید. و یا ممکن است کودک چند روز در بیمارستان بستری شود تا حال عمومی کودک مرتبا چک شود.

مننژیت باکتریایی:

اگر مننژیت کودک از نوع باکتریایی باشد، سریعا باید درمان آغاز شود و باکتری ها از بدن کودک دور کرد، پزشکان در سرم آنتی بیوتیک قوی را میریزند. و حتما در طول مدت درمان کودک باید در بیمارستان بستری شود. اگر درمان در همان ساعت های اولیه انجام شود 85% بیماران  شفا پیدا میکنند و سلامت خود را به دست می آورند. به همین دلیل توصیه و تاکید میشود به محض دیدن علائم بیماری مننؤیت در کودکان سریعا به پرشک مراجعه نمایید.

پزشک برای تشخیص دقیق نوع مننژیت از کشیدن مایع نخاعی و آزمایش خون و ادرار استفاده میکند.

علائم بیماری مننژیت در کودکان:

• تب بالا
  • ایجاد برآمدگی در قسمت بالای سر کودک
  • خشک شدن گردن و بدن کودک
  • گریه های پی در پی
  • بی خوابی و بی قراری شدید
  • تغذیه ضعیف

پیشگری از بیماری مننژیت در کودکان:

• استفاده ار واکسن هموفیلوس آنفولانزا تیپ B یا بیماری Hib که در برنامه واکسناسیون کودک قرار دارد
  • واکسن دیگری نیز علیه مننژیت باکتریایی که خطر ناک تر است وجود دارد  که بیشتر در کودکان 11-12 سال استفاده میشود . ولی برای کودمانی که خطر احتمال به این بیماری را دارند نیز استفاده می شود.

راه های ارتباطی کلینیک ارمغان کلینیک اطفال غرب تهران

تلگرام کلینیک ارمغان: clinic_armaghan