بیماری مادرزادی قلب در کودکان

بیماری های مادرزادی قلب از زمان جنینی به وجود می آید اما در اکثر موارد در زمان جنینی موجب به وجود آمدن مشکلی نمی شود و امکان دارد پس از تولد در زمان نوزادی، شیرخواری، کودکی، جوانی و یا بزرگسالی نشانه های بالینی و مشکلاتی را بروز دهد.
اما تشخیص بیماری مادرزادی قلب در زمان جنینی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. بر اساس محل درگیری قلب بیماری های مادرزادی قلب بسیار متنوع می باشند.
1. در بیماری هایی که به خاطر رابطه ی بین بطنی(VSD)، رابطه ی بین دهلیزی(ASD2) و یا ارتباط بین آئورت و شریان ریوی (PDA) میزان جریان خون ریوی بالا می رود. این بیماری ها با توجه به نوع بیماری ها و میزان شدت آن می تواند مشکلات بالینی مانند: نارسائی قلبی، به درستی وزن اضافه نکردن، عفونت مکرر تنفسی و یا حتی به شکل صدای غیر طبیعی قلب بروز دهند.
2. در یکسری بیماری های مادرزادی قلب که نشانه ی بارز آن کبودی می باشد، جریان خون ریوی کم می شود و این بیماری امکان دارد به شکل های مختلفی باشد به طور مثال: تنگی شدید دریچه ریوی و سوراخ بین بطنی(TOF) و یا تشکیل نشدن دریچه ریوی(PA) و موارد دیگر.

بیماری مادرزادی قلب در کودکان
نشان های این بیماری امکان دارد از هنگام تولد و یا در ماه های بعدی تولد مشاهده شود.
3. از دیگر بیماری های مادرزادی قلب می توان به بیماری هایی مانند تنگی دریچه های قلبی آئورت(AS) و یا تنگی دریچه ریوی(PS) و تنگی رگ آئورت (COA) اشاره کرد. در این بیماری ها در بیشتر موارد کبودی وجود ندارد.
4. در گروه دیگری از بیماری های قلبی مادرزادی می توان به بیماری کمپلکس اشاره کرد که دراین بیماری چندین اختلال قلبی به شکل هم زمان در بیمارمشاهده می شود که شامل: تشکیل نشدن دریچه سه لختی، سوراخ بین بطنی و همین طورتنگی شدید دریچه ریوی می شود.

علت های به وجود آمدن بیماری های مادرزادی قلب

زمان تشکیل شدن قلب و بیشتر دستگاه های بدن، ما بین هفته دوم تا دهم می باشد. به دلیل پیچیده بودن مراحل تشکیل قلب جنین، بیماری های مادرزادی قلب بسیار زیاد می باشد و با توجه به پیشرفت های که در درمان این بیماری ها به دست آمده اما هنوزهم بالاترین میزان مرگ و میر را ما بین بیماری های مادرزادی دارد.
این بیماری ها تنوع زیادی دارند و در 8% مورد ها بیماری به دلایل ژنتیکی می باشد و 2% آن به دلایل محیطی به وجود می آید و در موارد دیگر هم عوامل ژنتیکی و هم محیطی در به وجودآمدن بیماری دخیل هستند.
در اکثرموارد نمی توان به طور دقیق علت بیماری را تشخیص داد اما به شکل کلی بیماری های مادرزادی قلب 3 دسته را شامل می شوند:
• علت های مادری
 مادر دارای بیماری هایی مانند دیابت، بالا بودن فشار خون، اختلالات تیروئید، فنیل کتون اوری و لوپوس.
 عفونت های مادر مانند: سرخجه، اوریون و سرخک
 استفاده از برخی داروهایی مانند ضد تشنج و لیتیوم و وارفارین
 برخورد اشعه X در 10 هفته ابتدایی بارداری به مادر
 استفاده از الکل به وسیله ی مادر
• علت های جنینی
 هیدروپس، بیماری های خارج قلبی جنین مانند: فتق دیافراگماتیک، ترنر، سندروم دان
• علت های ژنتیکی و اختلالات کروموزومی
 والدین دارای سابقه بیماری های قلبی مادرزادی باشند و یا خواهر و برادر
 سندروم مارفان، سندروم نونان، دی جورج

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم با تشکر
مدیریت سایت کلینیک اطفال ارمغان
هم چنین شما عزیزان می توانید در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام ما را همراهی کنید .

کلینیک اطفال امغان

دوازده − 11 =