بیماری سلیاک در کودکان

سلیاک (اسپروی سلیاک) نوعی بیماری گوارشی و ارثی در کودکان است که با اختلال خود ایمنی روده باریک همراه است. سلیاک در برابر خوردن مواد غذایی مانند گلوتن و پروتئینی که در گندم و جو موجود است واکنشی ایمنی نشان می دهد.با آسیب دیدن پرز های روده باریک در کودکان مبتلا به این بیماری ،جذب مواد دچار اختلال می شود. با ورود گلوتن به سلول های پرزدار روده ی باریک سیستم ایمنی واکنش نشان می دهد . در چنین شرایطی تخریب پرزهای روده باعث اختلال در فعالیت آنزیمی در روده شده و فرآیند جذب را دچار مشکل می کند.این بیماری به هیچ وجه واگیر دار نبوده و از دوران طفولیت آغاز می شود.عدم جذب مواد حیاتی در دوران طفولیت باعث می شود تا رشد کودکان با اختلال مواجه شود.

علائم سلیاک

با بروز بیماری و صدماتی که روده متحمل می شود کاهش وزن، اسهال و نفخ بروز پیدا می کنند و باعث می شوند تا مواد مغذی به سلول های مغزی و سایر اندام های مهم و استخوان ها نرسد.کم خونی ، تحلیل رفتن تراکم استخوان ، نرمی استخوان کودک ، ضعف در مینای دندان ، سردرد ، خستگی ، رفلاکس معده ، درد مفاصل ، حساسیت های پوستی ، خارش و تاول از جمله علایم دیگر سلیاک در کودکان است.اکثر کودکانی که به سلیاک دچار می شوند دارای اضافه وزن هستند. در سنین بالاتر کودکان می توانند با مواردی نظیر یبوست، کوتاهی قد ، بلوغ دیررس . ADHD و … روبرو شوند.

درمان سلیاک

معمولا برای درمان بیماری سلیاک از نوعی پرهیز استفاده می شود. پرهیز از خوردن موادی که حاوی گلوتن هستند از آسیب های بیشتر به لایه ی داخلی روده جلوگیری کرده و باعث کاهش دل درد می شود.در واقع باید براي درمان تمامی غذاهایی که حاوی گلوتن هستند را از رژیم غذایی حذف کنیم.مهم ترین نکته در درمان و کنترل سلیاک در کودکان  مدیریت غذایی است که برای کودکان امری دشوار خواهد بود و نیاز به مراقبت های ویژه دارد.حضور یک متخصص تغذیه کودکان می تواند گزینه ی خوبی برای والدین باشد تا مطمئن شوند کودکشان رژیم غذایی بدون گلوتن را مصرف می کند.در صورت مصرف حتی ذره ای گلوتن مثل یک قاشق ماکارونی کودک به سرعت در روده احساس ناخوشایندی خواهد داشت.والدین باید هنگام خرید موادغذایی برچسب های آن ها را کنترل کرده تا مطمئن شوند حاوی گلوتن نیستند

با تشکر مدیریت سایت کلینیک اطفال ارمغان

3 × سه =