بیماری آسم در کودکان

ازبیماری های تنفسی می توان به بیماری آسم در کودکان اشاره نمود که  دارای انواع مختلفی می باشد . اگر چه این بیماری بیشتر مربوط به بزرگترهاست ولی ممکن است که در کودکان نیز ایجاد شود.

بیماری آسم در کودکان

انواع بیماری آسم در کودکان

1ـ آسم خفیف متناوب : در این نوع از بیماری آسم ، علائم بالینی بیماری به صورت حمله خفیف و 2 روز بعد از بیماری سرماخوردگی در کودک ، خود را نشان می دهد. مابین این حمله های خفیف یا علامتی از بیماری مشاهده نمی شود و یا علائم بسیار جزئی است. متخصصان معمولا این نوع از بیماری آسم را با داروهای زود اثری مانند سالبوتامول درمان می کنند که حتی بعضی از پزشکان با تجویز این داروها در روزهای ابتدایی سرماخوردگی ، از تنگ شدن ماهیچه های دیواره نایژه ها و در نتیجه ایجاد علائم آسم پیشگیری می نمایند.

2ـ آسم شدید متناوب : دراین نوع از بیماری آسم ، تعداد حمله های بیمار کم ولی شدت این حمله ها شدید بوده و نیاز به مراجعه به بیمارستان و گاه بستری شدن کودک است.  بیشترین عامل بروز این بیماری سرماخوردگی می باشد . برای جلوگیری از این بیماری ، پزشک معمولا داروهای پیشگیری کننده را در طول سال و یا فصولی که احتمال بروز حمله آسم وجود دارد ، تجویز می نماید.

3ـ آسم مزمن : دراین نوع از بیماری آسم ، علائم بالینی بیماری زیاد بوده و کودک مکررا دچار حمله های خفیف یا شدید آسم می شود. در بین این حمله ها نیز علائم دیگری مشاهده می شود که راه درمان برای این نوع از بیماری مصرف داروهای پیشگیری به صورت منظم و روزانه و همچنین یک داروی زود اثر در مواقع ضروری است.

پایش آسم در کودکان

به مراقبت بسیار دقیق از بیماری آسم ، پایش آسم گفته می شود که در بیماری آسم کودک ، بسیار مهم و حائز اهمیت است و می تواند از حوادث ناگوار پیش روی او جلوگیری نماید . پزشک متخصص عملیات پایش آسم را به دو صورت پایش علائم بالینی کودک و پایش وضعیت کارکرد ریه با پیک فلومتر ، با معاینه و پرسش انجام می دهد.

با تشکر مدیریت سایت کلینیک ارمغان ، کلینیک اطفال غرب تهران

19 − دوازده =