بخش گوش و حلق و بینی کودکان

در درمانگاه ارمغان بخشی مربوط به درمان بیماری های مربوط به گوش و حلق و بینی کودکان می باشد. در این بخش پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی به صورت شبانه روزی می باشند. همچنین این بخش مجهز به دستگاههای جدید و مدرن برای شنوایی سنجی و.. می باشد. برای آشنایی با این بخش بهتر است درباره بیماری های شایع گوش و حلق و بینی کودکان بدانید که در ادامه به آن می پردازیم.

بیماری های گوش و حلق و بینی در کودکان

عفونت حاد گوش میانی

طبق آمار به دست آمده حدود 90 درصد کودکان در سال های ابتدایی زندگی خود به بیماری عفونت حاد گوش میانی یا اوتیت مدیا مبتلا می شوند. این بیماری در اثر عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی ایجاد می شود. عفونت در ابتدا وارد شیپور استاش شده و به گوش میانی رسیده و باعث عفونی شدن این بخش از دستگاه تنفسی می شود .

علائم عفونت گوش میانی

• احساس درد در گوش
  • علائم سرماخودگی نظیر گلو درد ، آبریزش بینی ، سرفه

در برخی موارد کودک قادر به بیان کردن درد گوش خود نیست . در صورتی که کودک لاله گوش خود را بکشد یعنی درد داشته و در صورتی که همراه با تب و علائم سرماخوردگی باشد باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند . در برخی موارد کودک تب و علائم خاصی نداشته و تنها کاهش شنوایی وجود دارد که تشخیص آن دشوار می باشد به همین جهت این بیماری به نام بیماری خاموش شناخته شده می باشد . در صورتی که کودک دارای سابقه این بیماری بیش از 4 تا 5 بار در سال داشته باشد یا احساس کردید که شنوایی کودک ضعیف شده حتما برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید .

عوامل خطر عفونت گوش میانی

کودکانی که دارای شرایطی به شرح ذیل می باشند بیشتر از سایرین در معرض این بیماری قرار دارند :

• کودکانی که در مهد کودک نگهداری می شوند.
  • کودکانی که با شیر خشک تغذیه می کنند.
  • کودکی که نارس به دنیا می آید.
  • کودکی که به طور مکرر دچار سرماخوردگی می شوند .
  • کودکانی که به بیماری های زمینه ای که منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن می شود مبتلا می شوند.

درمان عفونت گوش میانی

درمان عفونت گوش میانی به وسیله تجویز داروهای آنتی بیوتیک از جمله آموکسی سیلین با دوز مناسب می باشد . در صورتی که بعد از 2 روز از مصرف دارو بهبودی در کودک مشاهده نشود از داوری کو آموکسیکلاو یا داروهای تزریقی مانند سفتریاکسون استفاده می شود . در برخی موارد پزشک سوراخی در پشت گوش کودک ایجاد می کند تا مایع تجمع یافته در این قسمت تخلیه شود.