بخش غدد کودکان غدد

در درون بدن نقش مهمی دارند هورمون هایی در این غدد ترشح می شوند که از طریق جریان خون به تمام قسمتهای بدن منتقل می شود. عملکرد مهم و حیاتی اعضای بدن به این غدد وابسته هستند از جمله رشد استخوان ، ضربان قلب ، سوخت و ساز بدن و… می باشد . اختلال در این غدد باعث ایجاد بیماریهایی نظیر دیابت، تیروئید ، اختلال در رشد و عملکرد جنسی می شود . همچنین بیماری های غدد درون ریز از جمله بیماری هایی است که بدون علائم مشخص بوده و فرد ممکن است دیر متوجه آن شود . در کلینیک کودکان بخشی مختص غدد کودکان می باشد که به تشخیص و درمان بیماری های مذکور می پردازد . بیماری های غدد درون ریز در کودکان از آنجائیکه تولید هورمون در بدن باید به اندازه کافی باشد کمبود یا ازدیاد آن می تواند مشکلات زیادی برای کودک ایجاد کند . کنترل و تنظیم میزان تولید هورمون های بدن بر عهده غدد درون ریز می باشد به طور مثال درصورتی که غده هیپوفیز هورمون رشد به میزان زیادی تولید کند، کودک رشد غیرطبیعی خواهد داشت و اگر میزان کمی از این هورمون تولید کند کودک به اندازه کافی رشد نخواهد کرد و قد کوتاه و جثه کوچکی خواهد داشت .

بیماری های شایع غدد درون ریز شامل موارد ذیل می باشد :

1. ناتوانی آدرنال

غده فوق کلیوی یا آدرنال یکی از غدد درون ریز می باشد که هورمون های کورتیکوستیروئید آدرنال تولید می کند در صورت که آدرنال نتواند از این هورمون ها به میزان کافی تولید کند فرد دچار علائمی نظیر  ضعف ، خستگی ، حالت تهوع ، شکم درد ، کاهش آب بدن و تغییر در پوست می شود . در صورتی که کودک دچار این علائم شود باید به پزشک متخصص مراجعه کند که با تزریق هورمون کورتیکوستیروئید به بدن درمان صورت می گیرد .

1. سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ در اثر افزایش هورمونی به نام گلوکوکورتیکوئید در بدن ایجاد می شود . در برخی درمان بیماری های خود ایمنی مانند سل جلدی که برای کودکان از داروی ترکیبی کورتیکوستیروئید استفاده می شود. این بیماری دارای علائمی از جمله اضافه وزن بیش از حد ، اختلال در رشد ، کبود شدن سریع پوست ، ضعف عضلانی ، افزایش فشار خون، تغییرات فیزیولوژیکی ، آکنه می باشد . برای درمان این بیماری باید تولید هورمون های عامل آن را متوقف کرد که از جراحی ، شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می شود .