بخش روانشناسی کودکان

کلینیک اطفال ارمغان مجهز به بخش تخصصی روانشناسی کودک می باشد که دارای کادری متخصص شامل روانپزشک ، روانشناس کودک ، مددکار اجتماعی می باشد .کودکی سن بسیار مهم و حساسی در زندگی هر فرد می باشد بسیاری از رفتارها و اختلالات روانی در بزرگسالی در کودکی ریشه دارند . به همین جهت والدین و اطرافیان باید نسبت به شناخت این اختلالات و درمان آن توجه کنند. چه اختلالاتی در روانشناسی بیماری شناخته می شوند و نیاز به درمان دارند ؟ در ادامه به طور مفصل درباره انواع اختلالات در کودکان می پردازیم .

اضطراب کودکان

یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی اضطراب می باشد . از آنجائیکه کودکان به سختی می توانند احساسات خود را بیان کنند نیاز به توجه و بررسی والدین دارد . شایع ترین علائم اضطراب در کودکان شامل :

• دلشوره و نگرانی
  • افزایش تپش قلب
  • لرزش اندام مخصوصا دستها
  • بیقراری

د صورت مشاهده این علائم به روانپزشک کودک مراجعه کنید . این بیماری معمولا با سایر اختلالت اضطرابی نظیر اختلال بیش فعالی و کمبود توجه ، افسردگی ، وسواس ، حملات هراس همراه می باشد .این کلینیک دارای تیم متخصص و مجرب می باشد که با بررسی این بیماری با توجه به روش درمان به روانشناس یا متخصص روانپزشک ارجاع داده می شود.

اختلالات خلقی در کودکان

اختلالات خلقی شامل اختلال افسردگی و اختلال دو قطبی می باشد . بیماری افسردگی در کودکان دارای علائمی شامل :

• حساس بودن و غمگین شدن
  • خوشحال نشدن از هیچ چیز
  • مشکلات خواب
  • بی اشتهایی
  • خستگی مفرط
  • احساس گناه و عدم اعتماد به نفس
  • عدم پذیرش مرگ

اختلال دو قطبی دارای دو خلق شیدایی و افسردگی می باشد که فرد به صورت مقطعی هر یک از خلق ها را دارد . این اختلال دارای علائمی نظیر :

• کم خوابی
  • اعتماد به نفس بالا
  • پرگویی
  • فعالیت زیاد

درمان این اختلال شامل درمان دارویی و غیر دارویی می شود . درمان غیر دارویی شامل رفتار درمانی ، شناخت درمانی ، آموزش حل مساله ، مهرت های اجتماعی و .. می باشد .

اختلال بیش فعالی – نقص توجه

این اختلال بیشتر در کودکان شایع می باشد . این اختلال دارای انواعی میباشد که شامل موارد ذیل می باشد:

• بی توجهی

این نوع دارای علائمی نظیر بی توجهی به جزئیات ، حواس پرتی و فراموشکاری ، گم کردن وسایل می باشد .

• بیش فعالی

این نوع دارای علائمی مانند بازی کردن پر سر و صدا ، پر حرفی ، تکان خوردن زیاد است.

• تکانشکری

این نوع از این اختلال دارای علائمی نظیر پرحرفی و کم طاقتی می باشد .

بعد از تشخیص این اختلال کودک تحت درمان های دارویی یا غیر دارویی مانند نوروفیدبک قرار می گیرد .

..