بخش آسم آلرژی کودکان

در درمانگاه شبانه روزی کودکان بخشی به نام آسم و آلرژی کودکان می باشد که دارای کادر مجرب و پزشکان متخصص می باشد که در هر ساعتی از شبانه روز خدماتی به بیماران ارائه می کنند . در ابتدا برای شناخت با انواع بیماری های آسم و آلرژی در کودکان به علائم و درمان آن می پردازیم.

آسم کودکان

یکی از بیماری های شایع در بین کودکان آسم می باشد که با تنگ شدن مجاری تنفسی باعث التهاب در این قسمت می شود . این بیماری مخصوصا برای کودک مشکلاتی در انجام فعالت های روزمره  ، ورزش ، حضو در مدرسه  و اختلال در خواب می شود . این بیماری مزمن می باشد و ممکن است تا سنین بزرگسالی ادامه داشته باشد که در صورت عدم درمان و کنترل علائم آن باعث آسیب به ریه می شود.

علائم آسم کودکان

• سرفه های خشک و طولانی مدت مخصوصا در شب
  • تنفس صدا دار یا خس خس سینه
  • اختلال در خواب
  • داشتن خلط به رنگ سفید و چسبناک به همراه سرفه شدید
  • حالت تهوع و استفراغ بعد از انجام فعالیت

علل آسم در کودکان

• سرماخوردگی
  • مرک های محیطی مانند دود سیگار ، گرد و خاک ، آلودگی هوا
  • حیوانات خانگی
  • ورزش
  • هیجان و ناراحتی
  • رفلاکس معده

تشخیص آسم کودکان

در صورت مشکوک شدن آسم کودکان خود به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید . پزشک در ابتدا درباره علائم از کودک و والدین سوالاتی می پرسد . در صورت نیاز تست تنفس انجام می دهد تا عملکرد ریه را بررسی کند . در صورت وجود آسم برنکودیلاتور تجویز می شود.

درمان آسم کودکان

دارو

درمان صد در صد برای این بیماری وجود ندارد ولی روش های درمانی برای کنترل و کاهش علائم آسم می باشد . یکی از این روش ها دارودرمانی می باشد . این داروها با باز شدن مجاری تنفسی ، باعث بهبود تنفس و کاهش خس خس سینه می شود . این داروها در صورت لزوم مصرف می شود که شامل البوترول می باشد. بخشی از این داروها برای کودکانی است که بیش از دو مرتبه در هفته دچار علائم آسم می شوند که شامل موارد ذیل می باشد :

• استروئید های استنشاقی
  • ترکیب استروئید های استنشاقی و برونوکودیلاتورها با اثز طولانی مدت