انواع التهاب لثه کودکان

عفونت های با منشاء دندانی می توانند به صورت التهاب  بافت نرم صورت ( سلولیت)، التهاب  بافت نرم مخاط با کال و پالاتال و التهاب  بافت سخت (استومیتلیت) خودنمایی کنند. به همین جهت در تشخیص افتراقی عفونت های دندانی، سایر ضایعاتی که به اشکال فوق بروز می کنند نیز باید در نظر گرفته شوند. در این مبحث ضایعاتی که به صورت شایع تر در تشخیص افتراقی مطرحند، ذکر می شوند.

انواع التهاب لثه کودکان

• التهاب  های بافت نرم صورت
  • التهاب  های بافت نرم دهان
  • التهاب  های استخوان ( بافت سخت )

نکته حائز اهمیت این است که منشا اکثر التهاب  ها در کودکان عفونت های دندانی است. با این حال موقعیت های دیگری نیز می توانند سبب التهاب  بافت های صورت و دهان گردند، که در تشخیص افراقی با عفونت های دندانی باید مورد توجه قرار گیرند.

در این مبحث ضایعاتی که به صورت شایع در افتراقی مطرح هستند، ذکر می شوند.

التهاب  بافت نرم صورت

عفونت های دندانی با درگیری فضاهای صورتی می توانند منجر به التهاب  صورت شوند. التهاب  بافت نرم صورت می تواند در بیماری هایی مانند اوریون، آنژیم های غدد پاروتید مشاهده شود.

راه های ارتباطی با کلینیک اطفال ارمغان

شماره تماس : 44433516

پیج اینستاگرام کلینیک اطفال ارمغان

درمان التهاب  بافت صورت

همانن هر بیماری قدم اولیه در درمان التهاب  های بافت نرم صورت، تشخیص درست و اصولی می باشد، که با بررسی سیر ضایعه، علامت های سیستمیک همراه مانند تب، بی حالی و … امکان پذیر است. در التهاب  های باف صورت ناشی از عفونت دندانی، التهاب  معمولا حساس به لمس می باشد و عامل عفونت نیز در دهان مشهود است.

با توجه به خطر پیشرفت سلولیت خصوصا در مواردی که فضاهای صورتی زیر چشمی با اطراف حلقی در گیر است خط اول درمان آنتی بیوتیک می باشد. بدیهی است در مواردی که دندانپزشک احتمال ضایعات دیگر را در تشخیص افتراقی مطرح می کند پیگیری بیمار تا حصول اطمینان ضروری است.

در مواردی که التهاب  صورت به علت ابتلای بیمار به آنژیوم ادم است تاریخچه معمولا بیماری را مشخص می کند. در این شرایط بروز التهاب  معمولا ناگهانی و در حضور عامل تحریکی ایجاد می گردد. حذف آلرژن و درمان با داروهای آنتی هیستامین منجر به کاهش التهاب  می گردد. در التهاب  صورت ناشی از بیماری اوریون بیمار معمولا بی حال بوده و التهاب  نهایتا دو طرفه می گردد. از علائم مشخصه این بیماری محو شدن چین گوشی می باشد.

التهاب  های مخاطی

التهاب  های مخاطی می توانند ناشی از عفونت دندانی ( آُّبسه)، واکنش مخاط به یک عامل تحریکی، التهاب  های غدد بزاقی و یا ضایعات اگزوفیئیکی نظیر پاپیلوما باشند.

درمان التهاب  های مخاطی

آبسع ناشی از عفونت دندانی که به صورت لوکالیزه در مخاط آلوئول ایجاد می شوند معمولا نیاز به آنتی بیوتیک تراپی ندارند. درمان پوسیدگی دندان کودکان معمولا توسط عصب کشی دندان و یا کشیدن دندان باعث رفع آبسه می شوند. گرچه در صورت درمان آنتی بیوتیک تا فروکش شدن ضایعه قطعا بی حسی موثر تر واقع می شود. بهرحال فواید تجویز آنتی بیوتیک در مقایسه با مضرات آن در هر مورد نیاز به قضاوت دقیق تر دارد.

سایر مقالات

بیان احساسات در کودکان