آنفولانزا و راه های پیشگیری و درمان آن

این روز ها وقتی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنیم، باید خیلی مراقب باشیم به ویروس های آنفولانزا مبتلا نشویم، چون تقریبا همه ی ما که با محیط بیرون در ارتباط هستیم، در معرض ابتلا به آنفولانزا قرار می گیریم و باید تمامی نکات مراقبتی را جهت پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا رعایت کنیم، زیرا عده ایی مبتلا به آنفولانزا بی توجه به دیگران از ماسک و دستکش جهت عدم انتقال ویروس به دیگران استفاده نمی کنند و موجبات انتقال این ویروس را به دیگران فراهم می کنند.

چه بسا فردی که بیمار است باید به مدت حداقل 5 روز در منزل استراحت کند، مگر در مواقع ضروری از خانه خارج شود، آن هم با رعایت تمامی نکات مراقبتی که مبادا با دست دادن یا عطسه کردن، ویروس به اطراف منتقل شود و عده ایی را بیمار کنند.

آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا چیست؟

یک بیماری تنفسی مسری است که در اثر ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود. آنفولانزا بیشتر در پاییز ، زمستان و اوایل بهار ظاهر می شود. ویروس آنفولانزا با ورود به دستگاه تنفس فوقانی یا تحتانی به بدن حمله می کند. همچنین ممکن است در مواردی منجر به عفونت ریه (ذات الریه) یا مرگ شود.

آنفولانزا در کودکان

آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که بر معابر هوایی ریه ها تأثیر می گذارد. این بیماری باعث تب شدید ، بدن درد ، سرفه و دیگر امراض می شود. یکی از شدیدترین و شایع ترین بیماری های ویروسی فصل زمستان محسوب می شود. اغلب کودکان در معرض ابتلا قرار می گیرند،

بیشتر بخوانید: آنفولانزا، بیماری که بی صدا جانتان را می گیرد،

علائم آنفولانزا کدام اند؟

علائم آنفولانزا اغلب به طور ناگهانی ظاهر می شود. افرادی که در معرض خطر بیشتری از ابتلا به آنفولانزا هستند ، مانند مبتلایان به بیماری مزمن ریه ، یا پرستاران بخش عفونی ، باید بیشتر از افراد دیگر مراقبت و پیشگیری کنند. البته می توان با مشاهده اولین علائم، با درمانی جزئی از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

علائم آنفلوانزا می تواند شامل موارد زیر باشد:

• بروز ناگهانی تب بالا
  • سردرد ، درد عضلانی و درد مفاصل
  • سرفه (معمولاٌ خشک)
  • لرز
  • گلو درد
  • احتقان بینی و آبریزش بینی

در این ارتباط بخوانید: علل شایع گلو درد در کودکان، ذات الریه در کودکان

علائم ویروس تاثیر گذاشته بر روی معده و گوارش عبارت اند از :

• تهوع
  • استفراغ یا اسهال ممکن است رخ دهد اما در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

علائم آنفولانزا در کودکان

علائم آنفلوانزا در کودکان، مشابه موارد در بزرگسالان است. اما درجه حرارت بدن و تب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است .

کلینیک اطفال ارمغان دارای متخصصان مرتبط با اطفال می باشد . شما می توانید جهت پاسخ به سوالات خود و دریافت مشاوره و وقت قبلی با شماره 44433516 تماس حاصل نمایید . همچنین می توانید از پیج اینستاگرام کلینیک اطفال ارمغان دیدن فرمائید.

چه عواملی باعث ایجاد آنفولانزا می شود؟

آنفولانزا توسط ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود، که بینی ، گلو و ریه ها را درگیر می کند. این ویروس ها علائمی خاصی دارد. با سرفه کردن این ویروس ها در هوا منتشر می شوند و امکان آلوده شدن اطرافیان به این ویروس، افزایش می یابد. در برخی از کودکان و بزرگسالان آنفولانزا به علت ضعف سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود.

چه عواملی شانس ابتلا به آنفولانزا در افراد را بیشتر می کند؟

کسانی که به بیماری های زیر مبتلا باشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا قرار می گیرند.

• بیماریهای مزمن ریه مانند آسم
  • بیماری قلبی
  • بیماری مزمن کلیوی
  • کم خونی شدید
  • بیماری ایدز یا درمان (استروئیدها ، شیمی درمانی) که سیستم ایمنی را ضعیف می کند.
  • اختلالات کبدی
  • کودکان و نوجوانانی که تحت درمان طولانی مدت آسپرین قرار می گیرند.

درمان آنفولانزا

برای درمان آنفولانزا ابتدا به پزشک مراجعه کنید و بعد با تشخیص و صلاحدید پزشک روند درمانی را شروع کنید. اما توجه داشته باشید یکی از راه کار هایی که روند بهبودی را تسریع می بخشد، استراحت کافی و مصرف زیاد مایعات است.

پزشک ممکن است داروی های ضد ویروسی مانند اوسلتامیویر (تمیفلو) ، زانامیویر (رلنزا) ، پرامیویر (راپیواب) یا بالوکساویر تجویز کند. این داروها می تواند آنفولانزا را درمان کنند.

در صورت عدم درمان ، آنفولانزا می تواند باعث تشدید و بروز بیماری های زیر شود:

• عفونت گوش
  • درد شکم
  • درد قفسه سینه
  • حمله آسم
  • ذات الریه
  • برونشیت
  • مشکلات قلبی
راه-های پیشگیری و درمان آنفولانزا

راهکارهای پیشگیری از آنفولانزا

• یکی از اصلی ترین راه های پیشگیری از آنفولانزا، افزایش سطح آگاهی در خصوص این بیماری است، هر چه بیششتر در مورد آن بدانید، می توانید بیشتر از خود مراقبت کنید.
  • فاصله گرفتن از افراد مبتلا
  • شست و شوی مداوم دست ها با شوینده های مخصوص بهداشتی
  • استفاده از ماسک های بهداشتی جهت جلوگیری از ورود ویروس به دهان و حلق و بینی
  • در صورت امکان پوشیدن دستکش هنگامی که بیرون از منزل هستید.
  • تزریق واکسن مربوطه ، در زمان مناسب
  • می توانید در صورت تمایل ، با مشورت پزشک از دارو های ضد ویروس استفاده کنید
  • از دست دادن و روبوسی کردن با افراد خودداری کنید.
  • مواد غذایی مغذی و سالمی مصرف کنید و مایعات زیادی بنوشید.
  • به طور مرتب لوازمی که با آن ها در ارتباط هستید را با استفاده از اسپری آنتی باکتریال، ضدعفونی کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • به طور مداوم ورزش کنید و از محیط های استرس زا دوری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

• زمانی که در نفس کشیدن دچار مشکل می شوید.
  • در قفسه سینه خود درد ناشی از سرفه های مکرر را احساس می کنید.
  • علائمی مانند: سرفه، خلط زرد، سبز یا خونی را مشاهده کردید.
  • بروز عفونت های مانند سینوزیت ، برونشیت و گوش که ممکن است با آنفولانزا همراه باشد.
  • باید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

نتیجه گیری

نکته قابل ذکر این که توجه کنید بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی فرق دارد شاید بعضی علائم مشابهی مشاهده شود، اما تشخیص و درمان آن بسیار متفاوت است. تشخیص و درمان آنفولانزا باید توسط پزشک و متخصص مربوطه انجام شود. به طور خودسرانه خود درمانی نکنید چون موجب می شود سلامتی تان به خطر بیافتد. همانطور که گفته شد نکات مراقبتی را رعایت کنید تا دچار این عارضه نشوید.

در صورت مشاهده هرگونه علائم آنفولانزا حتما به درمانگاه شبانه روزی کودکان مراجعه کنید.