آنفولانزا، بیماری که بی صدا جانتان را می گیرد

بیماری آنفولانزا در کودکان و درمان آن

در روزهای اخیر و در رفت و آمدهای روزانه شاید خیلی از افراد این موضوع را شنیده باشند که بیماری آنفولانزا به صورت گسترده ای شیوع پیدا کرده و جان چندین نفر را گرفته است. در نتیجه همه افراد بدنبال راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند و حتی نگران این هستند که کودکانشان به این بیماری دچار نشود.

بیماری آنفولانزا یک بیماری مسری است و می تواند طی مدت زمان کمی، بسیاری از افراد جامعه را مبتلا کند. در کودکان کم سن به دلیل عدم توانایی در بیان کامل حال خود، این بیماری بیشتر تاثیر می گذارد. پس این بیماری را جدی بگیرید و در صورت ابتلا فرزندانتان به درمانگاه شبانه روزی کودکان مراجعه نمایید.

ادامه مطلب را با ما دنبال کنید تا با بیماری آنفولانزا و راه های پیشگیری از ابتلا به آن آشنا شوید.

علت بیماری آنفولانزا

علت بیماری آنفولانزا، ویروس می باشد که می تواند به راحتی ازیک فرد به فرد دیگر سرایت کند. بیماری آنفولانزا در میان کودکان بسیار شایع می باشد و معمولا پس از طی دوره خود، بدون هیچ گونه عوارض جدی بهبود می یابد، اما ممکن است این بیماری در برخی کودکان شدید می باشد.

علائم آنفولانزار در کودکان

علائم آنفولانزا

• بدن درد
  • احساس ضعف و خستگی
  • خواب آلودگی
  • تحریک پذیری بیش از حد
  • کاهش اشتها
  • احساس خستگی
  • آبریزش بینی
  • احتقان بینی
  • سرفه
  • گلودرد

در ابتدا ممکن است والدین با خستگی بیش از حد کودک خود در انجام فعالیت های روزمره و بازی کردن روبرو شوند و یا ممکن است متوجه بی اشتهایی او در خوردن غذاها گردند.

شما می توانید به مطالب علل شایع گلو درد در کودکان، درمان گلو درد چرکی کودکان، ذات الریه در کودکان در سایت کلینیک ارمغان مراجعه کرده با نحوه درمان این بیماری های آشنا شوید.

اشتباهاتی در مورد آنفولانزا

علائمی که درباره آنفولانزا گفته شد، در میان سایر بیماری ها نیز بسیار شایع است و ممکن است با بیماری های دیگری اشتباه گرفته شود.

بیماری هایی مانند سرماخوردگی، عفونت های تنفسی و یا حتی دندان در آوردن در کودکان نیز تقریبا همین علائم را در کودک ایجاد می کند.

بنابراین والدین عزیز به محض مشاهده این علائم به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنند تا تشخیص دقیق بیماری در کودکشان داده شود و درمان بر طبق بیماری برای او تجویز گردد.

هشدارهایی به والدین

نوزادان در مقایسه با سایر افراد بیشتر در معرض خطرات و عوارض ناشی از بیماری آنفولانزا قرار دارند.

• اگر نوزاد شما به آنفولانزا مبتلا شده است و سن او کمتر از سه ماه می باشد و تب بالایی نیز دارد و یا اگر کودک زیر سن یک سالگی شما دچار تب شدید شده است و مبتلا به آنفولانزا است، سریعا به مراکز پزشکی مراجعه کنید و مراقبت های لازم را برای او به عمل آورید.
  • اگر کودک شما دچار اسهال شدید شده است و به طور مداوم پوشک کودک شما خیس است، حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

کلینیک اطفال ارمغان دارای متخصصان مرتبط با اطفال می باشد. شما می توانید جهت پاسخ به سوالات خود و دریافت مشاوره و وقت قبلی با شماره 44433516 تماس حاصل نمایید . همچنین می توانید از پیج اینستاگرام کلینیک اطفال ارمغان دیدن فرمائید.

پیشگیری از آنفولانزا

آنفولانزا اگرچه یک بیماری مسری است، اما می توان با رعایت نکاتی ساده از بروز و شیوع ان پیشگیری کرد.:

شستن دست ها با آب و صابون

• دست های کودک به صورت مداوم و بعد از تماس با آلودگی ها حتما با آب و صابون شسته شود و دست های او را همیشه تمیز نگه دارید. به دلیل اینکه کودکان همیشه دست های خود را به چشم و دهان خود می زنند.

معمولا دست های کودک را بعد از بازی کردن کثیف می شود و حتما باید با آب و صابون شسته شود. تکرار این رفتار توسط پدر و مادر منجر می شود که این رفتار برای کودکان عادت شود و باعث می شود کودکان در سنین بزرگسالی دست های کثیف خود را بشویند و از انتقال انواع بیماری ها از دیگران به خودشان جلوگیری کنند.

• در صورتی که در مهمانی شرکت داشته اید که در آن جمع بیمار وجود دارد، بهتر است کودک خود را از بیمار دور نگه داشته و در صورت امکان کودک خود را به این مجالس نبرید. زیرا کودکان بسیار سریع بیماری اطرافیان خود را می گیرند.
  • بعد از سن شش ماهنگی می توانید کودک خود را نسبت به بیماری آنفولانزا واکسینه کنید. البته این کار باید با تجویز پزشک صورت گیرد و تزریق واکس به صورت سالانه انجام شود.
  • در صورت امکان اسباب بازی های کودک خود را به صورت مرتب بشوئید. زیرا اسباب بازی ها بیشترین لوازمی هستند که کودکان به میزان زیادی با آنها تماس دارند. لباس های کودک، ملافه های خواب، بالش خواب و … از جمله لوازمی هستند که کودک دائما با آنها تماس دارند پس نیاز است که به طور مرتب شسته شوند.

در صورت بیمار شدن کودک، چه نکاتی باید رعایت شود؟

• اگر کودک به انفولانزا مبتلا شد، باید بدانید که چند روز (حدود پنج روز) بیماری او به طول می انجامد. اما گاهی اوقات سرفه های او برای مدت دو هفته ادامه دارد و بهبود نمی یابد.
  •  استراحت کردن کودک در این شرایط بسیار ضروری است. حتما لازم است والدین شرایطی را فراهم کنند تا کودک به راحتی نیروی از دست رفته خود را به دست آورد.
  • مصرف مایعات زیاد و مقوی مانند انواع آب مرکبات، عصاره گوشت و سوپ و … بسیار مناسب است.
  • مصرف به موقع هرگونه دارو و یا آمپول که پزشک تجویز کرده است را فراموش نکنید.
بیماری آنفولانزا در کودکان و درمان آن

کلینیک اطفال ارمغان با دارا بودن پزشکان فوق تخصص کودکان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

تذکرات مهم

• رعایت هر یک از این موارد، محافظت نسبی را در برابر ابتلا به آنفولانزا در کودک ایجاد می کند و شانس او را برای ابتلا به آنفولانزا کاهش می دهد.
  • در فصل شیوع آنفولانزا که معمولا پاییز و زمستان است بیشتر مراقب کودکان خود باشیم. در این فصل از دست دادن و رو بوسی با افراد خودداری کنیم، زیرا ممکن است آنها حامل این بیماری باشند.
  • گاهی اوقات، عدم استراحت به موقع و کافی در کودکان منجر به بروز برخی از بیماری ها از جمله آنفولانزا می شود، زیرا در صورت عدم استراحت کافی سیستم ایمنی بدن تعادل خود را از دست داده و دیگر توانایی مقابله با انواع عفونت هایی که به بدن حمله می کنند را ندارد، بنابراین به سرعت فرد به انواع بیماری ها مبتلا می شود.
  • برخی اوقات، عدم نظارت صحیح والدین بر برنامه غذایی مناسب کودک منجر به بروز بیماری ها می شود. کمبود عنصر خاصی در بدن فرد را آماده ابتلا به انواع بیماری ها می کند.

بنابراین والدین باید همه شرایط کودک خود را در نظر گرفته و به دنبال علت بیماری باشند و تلاش خود را برای دور کردن کودک از خطر ابتلا به بیماری های انجام دهند و سعی کنند شرایط مناسبی را به جهت سلامتی کودک خود فراهم کنند.

راه های های ارتباطی با کلینیک اطفال ارمغان

شماره تماس  44433512-44433516