آلرژی غذایی

آلرژی غذایی وقتی است که سیستم ایمنی به غذای خاصی که برای بدن مضر باشد پاسخ دهد. اگر یک نفر آن غذا را بخورد ، لمس کند یا تنفس کند او می تواند یک واکنش آلرژیک داشته باشد بیشتر واکنش های آلرژیک در 5 دقیقه تا یک ساعت بعد از خوردن یا لمس کردن آن غذا اتفاق می افتد. شایع ترین غذاهای آلرژی زا در بین مردم شامل :

• شیر و غذاهای حاوی شیر مانند بستنی یا کره
  • تخم مرغ
  • گندم
  • سویا
  • بادام زمینی
  • دانه های درختان مثل بادام و شاه بلوط
  • ماهی
  • نرم تنان مثل میگو و صدف و خوراکی

بیماران می توانند به یک یا بیشتر از غذا آلرژی داشته باشد.

آلرژی-غذایی

علائم آلرژی غذایی

علائم می توانند از خفیف تا شدید باشند . علائم خفیف شامل :

• کهیر : تکه های قرمز و برجسته پوست که خیلی خارش دار هستند.
  • پوست قرمز یا متورم
  • چشم های آبکی – خارش دار و متورم
  • آبریزش بینی یا عطسه

علائم شدید که آنافیلاکسی نیز نامیده شوند شامل :

• استفراغ یا اسهال
  • تورم گلو یا سرفه زیاد
  • تنفس های سخت و صدادار
  • احساس گیجی – مرگ

علائم می توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد و همچنین هر فردی می تواند علائم متفاوت داشته باشد .

تست های تشخیص آلرژی غذایی

دونوع تست برای تشخیص آلرژی غذایی وجود دارد و اینکه کدام برای فرد بهتر است برعهده پزشک می باشد .

1. تست پوستی

پزشک با قرار دادن یک قطره غذا روی پوست یک خراش کوچک ایجاد می کند و سپس پوست شما را می بیند که آیا برجستگی قرمز و خارش دار شبیه به نیش پشه وارد است یا نه ؟

1. تست خونی

در این روش آنتی بادی که LGE نامیده می شوند مشخص می شود اگر یک یک پاسخ آلرژیک وجود داشته باشد پزشک یا پرستار شما نیز یک آزمایش برای شما انجام دهد و با شما صحبت کند. بعضی مواقع پیدا کردن غذایی که شما  به آن آلرژی دارید سخت است . در این مورد ثبت کردن غذایی که شما می خورید و علائمی که شما نشان می دهید کمک کننده می باشد .

آیا باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

بله اگر شما علائم آلرژیک شدید دارید بایدهر چه سریع تر با 115 تماس برای آمبولانس بگیرید و سعی نکنید که خودتان به بیمارستان بروید .

درمان آلرژی غذایی

بهترین درمان برای واکنش شدید دارویی است که اپی نفرین نامیده می شود. در بیمارستان دکترها می توانند اپی نفرین یا داروهای دیگر برای درمان علائم شما تجویز کنند و نیز آنها موظب هستند که علائم شما بدتر نشود. اگر شما از قبل واکنش های شدیدی داشته اید دکتر شما یک وسیله ای را به شما تجویز می کنند که خود تزریق کننده نام دارند. این وسیله دو تزریق اپی نفرین دارد که خودتان می توانید استفاده کنید و می توانید در همه زمانها با خود حمل کنید. اگر واکنش آلرژیک شدید داشتید به صورت زاویه قائم استفاده کنید .