آسم در کودکان

آسم در کودکان نوعی بیماری رایج در جهان می باشد که روز به روز بر تعداد آن افزوده می شود. این آمار حتی در کشورهای توسعه یافته به 40% می رسد. از آنجائیکه بسیاری از والدین شناخت کافی از این بیماری و علائم آن ندارند به کودکانی که به آسم دچار می شوند و تحت درمان قرار نمیگیرند افزوده می شود. در ادامه به علائم و درمان آسم در کودکان می پردازیم.

آسم-در-کودکان

انواع آسم در کودکان

1. نوع اول

در این نوع برخی از کودکان مجاری تنفسی باریکی دارند که در اثر ورود عفونت های ویروسی دچار التهاب شده  تنگ تر میشود  و در نهایت  باعث آسم در کودک می شود . یکی از دلایل تنگ بودن مجاری تنفسی کودک اینست که مادر در دوران بارداری سیگار می کشیده است. این کودکان در هنگام بیماری عفونی مانند سرماخوردگی آسیب پذیر بوده و علائم آسم را از خود نشان می دهند.

1. نوع دوم

یکی از دلایل آسم در کودکان آلرژی و حساسیت می باشد . کودک در مواردی مانند گرده گل ، حیوانات که دارای آلرژی می باشد علائمی آسم را نشان می دهد. امکان دارد این آلرژی را به صورت ژنتیکی داشته باشند و در طی زمان آن را نگه داشته اند. امکان درمان آسم این نوع از کودکان مشکل می باشد .

تشخیص آسم در کودکان

در صورت مشاهده علائم آسم در کودک باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. پزشک در ابتدا به معاینه می پردازد . برای این کار به بررسی علائم بالینی کودک می پردازد . برای تشخیص دقیق تر به عملکرد ریه با پیک فلومتر می پردازد.

علائم آسم در کودکان

1. سرفه کردن در شب
  2. بیدار شدن کودک به علت سرفه و گرفتگی ناحیه سینه
  3. کم شدن فعالیت بدنی از جمله ورزش در اثر آسم
  4. تنفس با صدای خس خس در هنگام استراحت

برخورد والدین در کودکان مبتلا به آسم

نوع رفتار والدین در کنترل بیماری آسم در کودکان موثر می باشد . در مواردی خانواده باید محل زندگی خود را برای بهبودی کودک تعویض کند. حتی استفاده از رژیم غذایی مناسب می تواند به کنترل بیماری کودک کمک کند. با این کار نه تنها به بهبود وضعیت جسمی کودک کمک می شود بلکه از لحاظ روحی تاثیر مثبتی بر روی او می گذارد.

4 × سه =